Film: Sherlock Holmes

Sherlock Holmes staat in ons geheugen gegrift als een stijve Britse detective die door het gebruiken van ouderwets speurwerk de moeilijkste mysteries oplost. In aanloop naar deze film is in de trailers te zien dat Holmes als een vunzige vechtersbaas wordt neergezet die mysteries liever met zijn vuisten oplost dan met zijn verstand. Ook wordt hij gespeeld door Robert Downey Jr., een Amerikaan nota bene! Wordt de naam van Sherlock Holmes dan alleen gebruikt om een typische Hollywood actiefilm te leveren?

Sherlock Holmes voorkant

Sherlock Holmes is de nieuwe film van Guy Ritchie (Snatch, Rock ’n Rolla) met in de hoofdrollen Robert Downey Jr. (Iron Man) en Jude Law (Alfie) als Holmes en zijn trouwe partner Watson. Voor Richie moet het een droomproject geweest zijn, want hij was naar eigen zeggen als kind al een groot fan van de boeken van Sir Arthur Conan Doyle. In deze boeken is Holmes een arrogante, egoïstische man die aan depressies lijdt. Gelukkig heeft Ritchie gekozen voor een versie van dit originele karakter als knokkende, grappenmakende en natuurlijk geniale Holmes.

Helaas vind ik het verhaal in deze film minder geniaal. Je wordt niet meegesleept in een mysterie zoals ik gehoopt had. Het verhaal gaat over Lord Blackwood, een moordenaar die aan zwarte magie doet. Nadat hij door Holmes en Watson is opgepakt, tot dood veroordeeld is en door Watson zelf dood is verklaard, keert hij terug naar het land van de levenden. Hij heeft aangekondigd dat hij weer verder zal moorden en de wereld voorgoed zal veranderen. Dit veroorzaakt veel paniek in Londen, waarna Holmes en Watson de moordenaar opnieuw te pakken proberen te krijgen.

Sherlock Holmes & Blackwood

Door een aantal subplots zorgt Ritchie ervoor dat je het spoor een beetje bijster raakt. Zo komt Irene Adler, de ex van Holmes, opdagen in de gedaante van de mooie Rachel McAdams. Zij heeft de opdracht gekregen van een mysterieuze opdrachtgever die wil dat zij gebruik maakt van Holmes’ zwakte voor haar. Ook wil Watson gaan trouwen en een einde maken aan zijn partnerschap met Holmes. Holmes probeert dit wanhopig te verhinderen, wat leidt tot een aantal humoristische situaties. Hoewel deze zijwegen zeer vermakelijk zijn, zorgen zij ervoor dat het verhaal een beetje rommelig wordt. De film lijkt vooral een krachtsvertoning te zijn van het geniale brein van Sherlock Holmes. Sherlock blijkt in deze film een compleet CSI-team in één te zijn en een meester van de zintuigen. Ook blijkt hij een geweldige vechter te zijn die zijn waarneming- en planningsvermogen gebruikt tijdens zijn gevechten. De vechtscènes zijn daarom erg vermakelijk, vooral als hij het moet opnemen tegen een boomlange Franse tegenstander. Toch vind ik het jammer dat Holmes wordt neergezet als een supergenie die alles weet over alles. “Not human” noemt Watson zijn partner ook zeer terecht. Jammer omdat het hoofdpersonage wel menselijk moet blijven om met hem mee te kunnen leven.

Sherlock Holmes fighting

Toch is Downey Jr.’s vertolking briljant te noemen. Je twijfelt geen moment aan zijn Britse accent en manier van doen. Ook Law speelt uitstekend als Watson, een gokverslaafde ex-militair. Er is een goede chemie tussen Law en Downey Jr. te bekennen die gestimuleerd wordt door de zeer spitsvondige dialogen die veel doordenkertjes bevatten. De andere personages krijgen jammer genoeg weinig ruimte in de film en komen een beetje vlak over. De personages van Lord Blackwood en Irene Adler blijven bijvoorbeeld een beetje aan de oppervlakte drijven. Ook de relatie tussen Holmes en Adler had iets meer diepgang mogen hebben.

Al met al is Sherlock Holmes een stijlvolle introductie van Engeland’s grootste speurder. Het is alleen jammer dat het lijkt alsof er een redelijk simpel verhaal is bedacht dat in deze film verkocht moet worden als een mysterie. Toch is het zeker geen simpele Hollywood actiefilm. De lagen stijl, humor en actie houden de film stevig overeind en Holmes en Watson worden perfect neergezet. Ook zorgt het mooi uitziende oude Londen voor een realistische tijdsbeleving. Alleen heb je aan het einde toch het gevoel dat je iets geniaals miste in de film. De film doet je daarom snakken naar de sequel die er gaat komen, waarin een rol is weggelegd voor Holmes’ aartsvijand: Professor Moriarty.

Sherlock Holmes and John Watson