CD: I Kissed Charles - This is Not Romantic

Na de geslaagde single 'Over Before It Had Started Yet' komt de talentvolle band I Kissed Charles nu met hun debuutalbum This is Not Romantic. Van een modderig Zwarte Cross tot een bloederig Noorderslag, van 3FM Serious Talent tot meestgeboekte deelnemer van de Popronde 2008. Het zou sterk zijn als je nog nooit van de band hebt gehoord. Tevens is de band verrijkt met onze eigen FOK!ker guitarist.

De aanstekelijke melodietjes van 'Over Before It Had Started Yet' zijn gelukkig niet verdwenen. Al bij het derde nummer ('Let's French Tonight') krijg je het deuntje maar niet uit je hoofd. Gelukkig zijn de wijsjes niet irritant, maar rijp om op straat na te fluiten. Wel begint het album matig met 'People Come But Lovers Go'. Het liedje komt maar langzaam op gang en kakt vervolgens weer in.

De kwaliteit van de tracks is wisselend. Er staan er paar liedjes op die misschien een beetje misplaatst zijn ('What Happened To Your Smile' en bijna de hele song 'Rebuild Rebound'), omdat ze een beetje te rustig zijn. Op zich is er niks op tegen dat er rustpunten in het album zitten, maar de kracht van de band is duidelijk te horen in de aanstekelijke en 'opgefokte' nummers als 'Moments of Pleasure' en hoogtepunt van het album 'I Know You Know'.

Handig om te weten: bij het album zit een boekje met alle songteksten. Je zou dus, als je wilt, mee kunnen zingen met de opzwepende liedjes en misschien wel zangeres Charlot overtreffen. Niet dat ze niet goed kan zingen, integendeel (ik doe het haar niet na), maar het kan zijn dat je haar stem na elf nummers een beetje zat bent. Haar aparte stemgeluid is leuk voor een paar nummers, maar misschien is het hele album in één keer luisteren teveel van het goede.

Velen zullen tijdens het beluisteren nostalgisch terugdenken aan de jaren '80 en dat is niet zo gek. In sommige van de nummers krijgt de synthesizer goed de aandacht en neigt de band bijna naar synthpop. Opeens komt er dan een gitaar aan te pas en wordt de muziek toch weer onder pop/rock geschaard. Het is moeilijk om de band bij een bepaald genre in te delen, het kan eigenlijk verschillende kanten op.

De tracks van het album zijn goed, maar de meeste halen het niveau van de single 'Over Before It Had Started Yet' niet. Hoogtepunt van het album is absoluut 'I Know You Know' en zorgt er mede voor dat de kwaliteit van de cd naar een hoger level wordt getild. De nummers zitten goed in elkaar en de melodietjes zijn pakkend, maar het had veel beter kunnen zijn.

De tracklist staat op de volgende pagina.

Label: Excelsior Recordings Releasedatum: 11 december 2009

Kijk voor meer muziek in het FOK Muziekforum.