Boek: Peter Cameron - De stad waar je tenslotte aankomt

Soms laat een boek zich lezen als een film. Wat een geluk is het dan als je aan een boek kunt beginnen wetende dat er binnenkort ook een verfilming van in de bioscoop komt.Dit is het geval bij De stad waar je tenslotte aankomt (originele titel The City of Your Final Destination) van Peter Cameron. Het boek kwam al zeven jaar geleden in Amerika uit, maar we hebben tot 2009 moeten wachten op de Nederlandse vertaling. Was het dit lange wachten waard?

Korte synopsis
Omar is wat je noemt iemand die helemaal 'onder de plak' zit. Zijn leven wordt min of meer geregeerd door zijn vriendin Deidre. Die vindt duidelijk dat Omar het zelf niet helemaal goed voor elkaar heeft en vindt een heropvoeding dan ook echt nodig. Naast zijn privé-situatie is hij bezig met het schrijven van zijn proefschrift, maar ook dat wil niet vlotten. De familie van de schrijver wiens biografie hij wil optekenen, werkt niet mee en geeft geen toestemming. Het doet hem uiteindelijk in Ochos Rios, Uruguay belanden. Hier ontdekt hij allerlei oude vetes en geheimen die zijn interesse aanwakkeren en waar hij vol overgave in duikt.

Zoals de opening al aangaf, leest De stad waar je tenslotte aankomt zich alsof het een film is. De woorden komen tijdens het lezen tot leven en maken dat je meteen beelden creëert van de situaties en omgeving. Het verhaal kent een behoorlijk tempo, de dialogen die Cameron gebruikt zorgen voor vaart die gewoon lekker is, dan zijn 10 bladzijden meer of minder niet echt erg. De personages worden voldoende besproken om ze te leren kennen en voor iedereen een bepaald soort sympathie op te brengen. Het bevordert de betrokkenheid en maakt het lezen een aangename ervaring. Deze aangename ervaring wordt nog eens versterkt door de humor die Cameron in zijn schrijfstijl heeft verwerkt. Het voegt daadwerkelijk iets toe zonder van een goede roman een klucht of komedie te maken.

Mag je niet missen
Het verhaal doet je afvragen hoe de verfilming er uit zal zien. Dit kan misschien wel tegenvallen omdat je tijdens het lezen eigenlijk zelf al je film hebt samengesteld en die zal ongetwijfeld afwijken van wat de makers van de film hebben neergezet. Het staat in ieder geval wel als een paal boven water dat de roman er eentje is die er mag wezen en die door de boekenliefhebber en leesfanaat niet gemist mag worden. Vier sterren kan dan ook niet anders dan ons oordeel zijn. Laat die verfilming maar komen... en ook de opvolger voor het boek mag wel weer vertaald worden en in ons land uitkomen. Peter Cameron weet lezers te boeien en aan zich te binden voor latere boeken.

Uitgever: Ailantus ISBN: 978 90 895 3021 9 Pagina's: 320

Meer leesplezier? Kijk dan snel hier.