CD: SlipKnoT- 10th Anniversary Edition

And the winner for best opening minute on a music dvd is...: SlipKnoT
Sid Wilson die op een parkeerplaats zijn vloeibare, geel-bruine maaginhoud op het asfalt gooit. Een prima begin van de meer dan vijftig minuten durende dvd die in de 10th Anniversary Edition van het SlipKnoT debuut zit. Sic...toepasselijker kan het bijna niet voor deze metalcore band uit Iowa.

Op 09-09-09 kwam de jubileumeditie van SlipKnoTs debuut uit op Roadrunner Records. Mede als dank aan de 'maggots' die de negenmaskerige band al die jaren hebben ondersteund. Nu hebben juist zij de cd volledig grijsgedraaid, waardoor deze versie, die bestaat uit een extended cd en een dvd, goed van pas kan komen.

De cd bevat negen tracks extra waaronder een aantal remixen van 'Spit It Out', '(sic)' en 'Wait and Bleed'. Echt bijzonder zijn ze niet, de Hyper Version en Stump You Out Mix van 'Spit It Out' voegen echt helemaal niets toe aan de originele track en zijn zonde van de afspeeltijd op de 25-track tellende cd. Dit geldt helaas ook voor de andere remixen. De demoversies die de uitgave versieren zijn dan wel weer leuk voor de fans, maar die waren ook al eerder verkrijgbaar.

Naast deze vier demo's moet de uitgave het dus eigenlijk hebben van de toegevoegde dvd. De docu 'Of the (sic): Your Nightmares, Our Dreams' is een chaotische mengelmoes van livefragmenten, signeer- en fotosessies, wachtend publiek en korte kleedkamermomenten van 'The Nine'. Een verhaallijn is ver te zoeken, maar het gaat om de impressie van de band tijdens het touren. Dit levert zeker allerlei noemenswaardige momenten op, zoals een aantal kotsfragmenten, weddenschappen met taser guns, pis en gore melk. Daarnaast lijkt het podium soms wel een abattoir met alle geslachte koeienkoppen en varkensoortjes. Verder de korte TELEAC cursussen: hoe zet ik mezelf in de fik en extreme stagediving. SlipKnoT doet een Viva La Bammetje of Jackassje eigenlijk. Aardig voor de verknipte tieners en amusant om een keer te kijken, maar echt interessant is het verder niet.

Meer de moeite waard zijn dan de toegevoegde videos van 'Spit It Out', 'Wait and Bleed', 'Surfacing' en 'Wait and Bleed (animated version)'. Klapper voor de Nederlandse fans is het concert dat SlipKnoT op 3 juni 2000 gaf op Dynamo Open Air in Nijmegen. De mannen creëerden hier een complete chaos en ondanks dat de kwaliteit niet super is, is het toch mooi dat juist een concert in Nederland de uitgave siert. Al met al een redelijke anniversary edition die je eigenlijk om de dvd zou moeten aanschaffen, de cd heeft namelijk niet heel veel meerwaarde ten opzichte van het origineel.

Label: Roadrunner Records Releasedatum: September 2009

Kijk voor meer muziek op FOK! muziekforum.