Caesar IV

Caesar IV is volledig in 3D, en dat is te merken. Enkele jaren geleden verbaasde ik mij al over de plotselinge omschakeling van de hele RTS/citybuilding industrie van sprites naar een 3D-wereld. Desastreuze resultaten zoals Age of Mythology, dat in mijn ogen een flinke verslechtering was in vergelijking met de sprites van Age of Empires 2, laten mij nog regelmatig badend in het zweet wakker worden. Het leek wel alsof iedereen 3D-spellen wou maken om het 3D, niet om de toegevoegde functionaliteit.

Bij spellen als deze komen deze gedachtes weer boven: het ziet er allemaal mooi uit, en zeker de mogelijkheden van DirectX 9 worden goed gebruikt: blooming effecten op witte gebouwen, mooie reflecties in het water, een dynamisch dag-nacht systeem, en mooie mist en regen-effecten (inclusief donder en bliksem!) bieden een hoop grafisch spektakel, maar of dit nu direct toevoegingen zijn aan de gameplay, daar heb ik zo mijn twijfels bij. Leuk is wel dat je nu volledig in kan zoomen tot elk grassprietje zichtbaar is, en de camera is, met behoorlijk wat moeite en frustratie, vrij te besturen. Toch blijf je al snel hangen in het oude vertrouwde isometrische standpunt, en verplaats je de camera daarna nooit meer, behalve af en toe wat zoom-werk om gebouwen en wegen goed aan te laten sluiten. Wat dat betreft voegt de 3D-wereld niet uit tot verdere verkenning of experimenten met standpunten.



Een verschil van dag en nacht<\/sub><\/center>
Ook frustrerend is het verschuiven van je beeld. Als je, zoals ik, gewend bent wat hotkeys en WASD te gebruiken om snel te kunnen bouwen en over de map heen te scrollen, kom je bedrogen uit. Als je namelijk langer dan een halve seconde de pijltjes- of WASD-toetsen gebruikt, blijft het beeld scrollen totdat deze de rand van de map heeft bereikt, wat deze functie dus praktisch onbruikbaar maakt, nog afgezien van de vertraging die er tussen het indrukken van de toetsen en het bewegen van je view zit. Scrollen moet dus gebeuren door je muis naar de zijkanten van het scherm te bewegen, waardoor dit spel uiteindelijk met alleen een muis gespeeld wordt. Handig om in je neus te peuteren, te roken of een stroopwafel weg te werken, maar minder geschikt voor je RSI, en het zorgt ervoor dat het spel snel omslachtig aanvoelt. Aangezien je nu maar één ding tegelijk kan doen, en niet snel van A naar B kan gaan terwijl je alvast je nieuwste gebouw aanklikt om te bouwen, wordt de snelheid behoorlijk uit het spel gehaald. In mijn ogen een fout die simpel op te lossen lijkt, maar grote consequenties heeft voor de speelbaarheid.

De muziek en geluiden zijn helemaal in orde, en ook al staat de muziek wat lang op repeat (wat niets nieuws is in de citybuilders van Impressions Games), echt vervelen gaat het niet. Ook de stemmen van de klikbare personen die door je stad lopen zijn leuk gedaan, en de geluiden die gebouwen en arbeiders maken kloppen gewoon. De animaties zijn vloeiend, jammer is alleen dat een gebouw alleen een gebouw is, en er eigenlijk niet veel spannends gebeurt. Zo was het in Zeus een stuk grappiger om naar de gebouwen te kijken, aangezien er altijd wat gebeurde, en dit je stad veel meer tot leven bracht (denk aan de gebouwopzichter wiens jas aan de achterkant in brand stond, of de Deus Ex Machina die te zien was in het theater). Dit gebrek aan humor en inleving is erg jammer, aangezien het verhaal niet veel verder gaat dan: doe dit en dit voor Caesar, blijf bij Rome in de gratie terwijl je een kolonie opzet, verover die en die stad, enzovoorts. Het hele verhaal is dus in één zin samen te vatten: Bouw nu zelf Rome en het imperium onder leiding van Caesar! Hoe origineel, helaas. Een iets leuker verhaal, of de toevoeging van mythes uit deze periode (wederom: zie Zeus), motiveren veel meer om je best te doen in een level dan het feit dat Caesar wel eens boos op je zou kunnen worden als je dit jaar niet genoeg graan naar Rome stuurt.



<\/center>