DVD: The Meerkats

"Van de makers van Earth" staat pontificaal boven de titel van de dvd The Meerkats. Leuk zo'n marketingtrucje, maar om nu te zeggen dat het waar is. Misschien dat er een minimale personele overlap was tussen de twee producties of de broodjes door hetzelfde cateringbedrijf werden geleverd? Eigenlijk maakt het ook niet uit, want The Meerkats kan prima zijn eigen boontjes doppen.

Net als in March of the Penguins volgen de makers hier een familie in het dierenrijk. Door de gedramatiseerde aanpak en door een menselijk en emotioneel perspectief proberen ze de kijker te betrekken bij het leven van een familie stokstaartjes die probeert te overleven in de Kalahari-woestijn. Maar in tegenstelling tot de langzame bewegingen van de pinguïns schieten de stokstaartjes over het scherm heen. Ondanks deze moeilijkheden weten de makers er met behulp van geavanceerde technieken een prachtig beeld van te maken. Haarscherp wordt het pasgeboren nest weergegeven, alle donshaartjes zijn te tellen. De positionering van de camera's is magistraal gedaan en vaak vraag je je af hoe zoiets filmen in godsnaam mogelijk is. Door nauwgegraven tunnels, dorre grasvelden en in bomen wordt de familie stokstaart gevolgd. In gevechten, op vluchtroutes of op zoek naar eten worden vele familieleden gevolgd en kraakhelder in beeld gebracht.

Het verhaal achter de documentaire is prima neergezet, al is het soms wat dramatisch verteld door Paul Newman (de Nederlandse versie wordt door Jac. Goderie verteld). De kijker volgt de avonturen van de pasgeboren Kolo, de nieuwsgierigste nieuweling van het nest. Je ziet hem de wereld om zich heen verkennen, zijn taak binnen de familie langzaam leren en zich soms al ondeugender gedragen dan zijn broertjes en zusjes. Dit laatste zou hem nog wel eens in de problemen kunnen brengen later.

Met zijn lengte van 80 minuten gaat het verhaal vrij vlot, maar is het wel bondig en interessant voor de kijker. Een terugkerende stokstaartfamilie is immers ook al te volgen op Discovery Channel. De dvd bevat helaas geen extra's op de trailers van andere films als The White Planet, Microcosmos en Deep Blue na. Een toevoeging van hoe een productie als dit gefilmd wordt zou erg interessant geweest zijn, maar verraadt misschien teveel van zijn geheimen. Nou blijft het een sterk staaltje filmtechniek gecombineerd met een amusant verhaal.

Label: A-Film Releasedatum: Augustus 2009 Kijkwijzer:
Waardering film: - Waardering extra's: n.v.t.

Kijk voor meer films en dvd's in Film, Tv & Radio.