CD: Arctic Monkeys - Humbug

Het optreden op Lowlands zal voor velen niet hetgeen zijn geweest wat ze verwacht hadden van de Arctic Monkeys. Gedurfd begon de band aan een logge en donkere set vol met nieuwe nummers van het album Humbug en aangepaste versies van eerder materiaal. Slechts een enkele dansvloer-plaat kwam voorbij waarbij de voetjes echt van de vloer konden. Persoonlijk vond ik het heerlijk. De sfeer en de overdracht (zelfs zonder interactie zo intens) waren nieuw, spannend en totaal niet zoals de eerdere Arctic Monkeys concerten.

Het derde album van de band is dan ook niet zoals de eerdere twee meesterwerken. De jonge mannen zijn een andere weg in geslagen maar laten wel een spoor van herkenning achter. Ook invloeden van The Last Shadow Puppets zijn verscholen in de composities. Neem nu de openingstrack 'My Propeller', eenzelfde stuwende gitaar, zwaarmoedige stem, rustige opbouw en bombastische breaks met een vol geluid. Niet gek ook dat James Ford (de producer van TLSP) aan deze track heeft meegewerkt. Ook het trage en breekbare 'Secret Door' en 'Cornerstone' hebben een shadow puppet-smaakje.

Een andere producer die een dikke stempel op de plaat heeft gedrukt is Josh Homme (Queens of the Stone Age, Eagles of Death Metal, Them Crooked Vultures). Hij nam de heren mee naar de Mojave Desert voor de opnames en produceerde zeven van de tien nummers. De tweede track op het album en tevens leadsingle 'Crying Lighting' laat de invloed van Homme al duidelijk horen. Logge woestijnrock zit verweven in de Britse indie-rock. Ook in 'Dangerous Animals' hoor je de zandkorrels door de monitor heen schuren, maar door de "spelling bee" van Alex Turner lijkt het even terug te grijpen naar hun eerdere werk.

Humbug is een mengelmoes van woestijnrock met hun vertrouwde indie-rockklanken geworden, maar de balans hangt zwaar naar de kant van de eerstgenoemde. Het is zeker even wennen en sommige luisteraars zullen een handvol kwartjes nodig hebben voordat er eentje goed valt. Maar als dat eenmaal gebeurt, voel je wederom dat Alex Turner de nieuwe meester van het songschrijven is. Zeer puike plaat met eventueel wat opstartproblemen voor degenen die verslingerd waren aan het oude geluid.

Label: Domino Releasedatum: Augustus 2009

Kijk voor meer muziek in CD's.