DVD: The Boy In The Striped Pyjamas

De Tweede Wereldoorlog zoals je deze niet vaak hebt gezien: door de ogen van een 8-jarige jongen. The Boy In The Striped Pyjamas komt van de makers van het Oscar-winnende La Vita è Bella en neemt je mee terug naar de jaren '40 van de vorige eeuw.

Bruno is een heel onschuldig en naïef 8-jarig jongetje dat toevallig de zoon is van een belangrijke commandant van het Duitse leger. Waar hij eerst rustig in Berlijn woonde en dag in dag uit speelde met zijn vriendjes moet hij nu gaan verhuizen omdat zijn vader promotie gemaakt heeft. Ze komen terecht op het platteland en betrekken daar een behoorlijk grote woning met personeel. Dat personeel bestaat naast een Duitse nanny uit een aantal 'slaven', Joodse slaven welteverstaan.

Schmül
Deze slaven zijn afkomstig uit een naastgelegen kamp. Als kijker is het meteen duidelijk wat voor kamp dit is, maar de familie van de commandant doet er langer over om hier achter te komen. Bruno is zich van geen kwaad bewust. Alles wat hij wil doen is spelen met iemand van zijn eigen leeftijd. Hij gaat op ontdekkingstocht en komt terecht bij de uithoek van het concentratiekamp. Hier ontmoet hij de kleine, en eveneens 8-jarige, Schmül, een Joods jongetje dat volgens Bruno een rare gestreepte pyjama draagt. Bruno denkt dat het allemaal een groot spel is waarin zijn nieuwe vriendje Schmül speelt en vraagt hem hier constant naar. Samen praten ze over allerlei dingen en komen tot de conclusie dat zij eigenlijk vijanden horen te zijn.

Wat dan volgt is een schitterend, ontroerend avontuur van twee kleine jongetjes die niet weten hoe de wereld om hen heen eigenlijk in elkaar steekt. The Boy In The Striped Pyjamas zorgt er voor dat je even moet slikken en beseft hoe erg de Tweede Wereldoorlog is geweest, ook voor kinderen. Ze hebben een schitterende film neergezet die gebaseerd is op de bestseller van John Boyne. Deze film verdient absoluut de onderstaande waardering. Zo'n schitterend epos over een verboden vriendschap in de oorlog, het ontroert je, en zet je aan tot denken. Absoluut een aanrader!

Label: Miramax Releasedatum: juni 2009 Kijkwijzer:
Waardering film: - Waardering extra's: N.v.t.

Kijk voor meer films en dvd's in Film, Tv & Radio.