DVD: Gran Torino

Clint Eastwood heeft zijn sporen al lang en breed verdiend in de filmwereld. De inmiddels 79-jarige acteur kan films kiezen naar eigen inzicht, voor de roem en het geld hoeft hij het niet meer te doen. De rol die hij in zijn laatste film neerzet, lijkt hem ook op het lijf geschreven. Gran Torino is een prachtverhaal met een mooie thematiek en onderliggende boodschap, weggezet door een prachtacteur.

Het verhaal
De film werd eerder al door FOK! besproken, ten tijde van de release in de bioscoop, maar in het kort nog even het verhaal:

Walt Kowalski (Clint Eastwood) is een Amerikaanse Oorlogsveteraan die na zijn militaire loopbaan (Korea-oorlog) in een autofabriek terecht is gekomen. Inmiddels is hij gepensioneerd en leidt een teruggetrokken, ietwat zonderling leven. De wereld om hem heen wordt steeds kleurrijker wat betreft nationaliteiten en dat is iets wat Walt maar moeilijk kan accepteren. Zijn buren, Hmong-immigranten, leveren hem de nodige problemen op. Niet dat zij echt problemen veroorzaken, maar meer dat Walt moeite heeft met de rituelen en gebruiken van zijn buren. Toch raakt hij meer en meer betrokken bij hun leven, zeker wanneer hun zoon Walts geliefde Gran Torino probeert te stelen, daartoe aangezet door een bende. Hierin ziet Walt de uitdaging om de jongen onder zijn hoede te nemen. Een mooie, warme en speciale band ontwikkelt zich. Walt ontdooit.

Glansrol
Zoals gezegd heeft Clint zijn sporen al ruimschoots verdiend, maar dat wil niet zeggen dat de acteur zijn werk laat verslappen. Zijn rol als Walt Kowalski zet hij dermate goed neer dat de prijzen niet uit konden blijven. Hij won voor deze rol de National Board of Review Award voor Beste Acteur, en geheel terecht! De titel van de film verwijst naar de Gran Torino die Walt in zijn bezit heeft. De auto speelt een rol in de film, maar niet die rol die je aanvankelijk zou verwachten. Als je niet eerder al iets gelezen zou hebben, zou je een racefilm verwachten. Niets is minder waar. De Gran Torino vormt de aanleiding voor een diepgaande relatie tussen Walt en zijn Chinese buren. De auto speelt geen hoofdrol, maar een aangevende bijrol. Dit is heel mooi uitgewerkt.

Thematiek
Gran Torino is vooral een film met veel onderliggende thematiek. Discriminatie, bendes, saamhorigheid, respect, het zijn allemaal thema's die in het verhaal verwerkt zitten en het de kracht geven die het uitstraalt. Niet in de laatste plaats door de rust die Eastwood over het verhaal uitspreidt door zijn acteerprestaties. De ontwikkeling van de vriendschap is het leidende hoofdthema dat door de andere thema's wordt ondersteund. Het personage van Walt Kowalski ontwikkelt zich van zonderlinge eenling naar vaderfiguur en role model voor de jeugdige buurjongen, een mooie en vooral warme ontwikkeling.

De dvd-release kent maar een beperkt aantal extra's. Zo is er wat meer over de Gran Torino te vinden in de feature 'Gran Torino: More than a car', maar heel veel meer moet je niet verwachten. Op zich mis je het niet, want de film an sich is gewoon al zeer sterk zodat extra's de aanschaf van deze dvd niet nog meer zouden rechtvaardigen. Gran Torino is een must-have, niet alleen voor Eastwood-fans. Het is gewoon een hoogstandje in de dramafilms van de afgelopen tijd.

Label: Warner Home Video Releasedatum: Juli 2009 Kijkwijzer:
Waardering Film: Waardering extra's:

Kijk voor meer films en dvd's in Film, Tv & Radio.