Film: Knowing

Het lijkt een gewoonte te worden in Hollywood om films met een goed verhaal af te raffelen met een totaal ongeloofwaardig en niet passend einde. Dit is ook het geval in Knowing. Wat begint als een aardig verhaal, mondt uit in een onrealistische anti-climax. Jammer, want het eerste deel van de film mag er zeker wezen.

Knowing begint in het jaar 1959. Als onderdeel van een inwijdingsceremonie van een nieuwe basisschool wordt een aantal leerlingen gevraagd om tekeningen te maken van hoe zij denken dat de toekomst eruit zal zien. Deze tekeningen worden opgeborgen in een tijdcapsule. Eén van de leerlingen maakt echter geen tekening, maar vult haar blaadje met allemaal cijfers. Vijftig jaar later wordt de capsule geopend en komt dit blaadje in handen van Caleb Koestler, het zoontje van leraar John Koestler (Nicholas Cage). John ontdekt dat de getallen staan voor de data, locaties en het aantal overleden personen van alle grote rampen van de laatste vijftig jaar. Maar dat is nog niet alles: drie van deze rampen moeten nog plaatsvinden. Als zijn pogingen om de autoriteiten te waarschuwen niets uithalen, moet John zelf de rampen zien te voorkomen.

Toegegeven, ook het verhaal is niet bijster origineel. Het idee van de eenzame held (ook nog eens een alleenstaande vader) die probeert om de wereld te redden hebben we bijvoorbeeld al gezien in War of the Worlds en The Day After Tomorrow en ook de sf-thriller met een apocalyptisch randje is niet nieuw (denk aan The Day The Earth Stood Still en I Am Legend). Bovendien zitten er net iets te veel toevalligheden in het verhaal (John's zoontje die het papier in handen krijgt, de manier waarop John de patronen ontdekt). Toch zijn de details van het verhaal - het ietwat vreemde meisje dat zich steeds afzondert, de mannen die John's zoontje maar blijven achtervolgen - zodanig interessant dat Knowing het eerste uur zeker wel blijft boeien. Bovendien is het geheel zeer aardig in beeld gebracht. De rampen zien er realistisch uit (vooral de scène in het metrostation is indrukwekkend) en zorgen voor flink wat spanning en een beklemmend sfeertje. Daarbij komt dat Nicholas Cage na een aantal zeer slechte rollen (The Wicker Man, Ghostrider, Bangkok Dangerous) weer redelijk in zijn element is, al zij het met de gebruikelijke wenkbrauw-frons.

Maar na ongeveer een uur slaat de stemming geheel om. De actie en spanning maken plaats voor 'emotionele' scènes (want er is uiteraard een vrouw bij gekomen) en bizarre plotwendingen. Om over het einde maar niet te spreken: op een totaal onlogische en bijna beschamende manier wordt er een einde aan het verhaal gebreid. Hier heeft regisseur Alex Proyas (I, Robot) echt een kans laten liggen. Knowing had een goede en spannende apocalyptische sf-thriller kunnen worden (wat het deels ook is), maar is door het lichtelijk bespottelijke einde niet meer dan een middelmatige film. Zonde.

Label: Independent Films Releasedatum: 9 april 2009 Kijkwijzer:
Waardering film:

Kijk voor meer films en dvd's in Film, Tv & Radio.