TV: Knight Rider

Toen de Amerikaanse omroep NBC vorig jaar aankondigde een remake te gaan maken van de toch wel legendarische jaren '80 tv-serie Knight Rider, waren de meningen verdeeld. De enthousiastelingen verwachtten direct een voortzetting van het succes en konden niet wachten, de sceptici namen aan dat een remake van de show met de pratende auto en zijn bestuurder alleen maar een slap aftreksel van het origineel kon worden. NBC had, zeker na het floppen van een vergelijkbare Bionic Woman remake in het seizoen 2007-2008, dus wat te bewijzen.

Ze begonnen de remake met een anderhalf uur durende tv-film. Deze diende als 'backdoor pilot': als de uitzending ervan, die in februari 2008 in de VS plaatsvond, genoeg interesse onder de kijkers (en natuurlijk adverteerders) wekte, zou er een volledige serie van komen. En die kwam er ook. Sinds september is de pratende auto vol technologische hoogstandjes weer terug, en vanaf deze week kunnen we de serie ook in Nederland volgen.

Waar draait het in het kort om? Michael 'Mike' Traceur, een oud Irak-soldaat die in de tv-film de zoon van de originele Michael Knight bleek te zijn, werkt voor Knight Industries, een door de overheid ingehuurde organisatie vol met geheime technologie, een commandocentrum (de 'Satellite Surveillance Chamber' of SSC), complete militaire teams en medewerking van de FBI om gevaarlijke situaties te ondersteunen. De grootste focus hier ligt echter op KITT, de Knight Industries Three Thousand, een zwarte Ford Shelby GT500KR Mustang die naast een arsenaal aan futuristische technologie beschikt over een ver doorontwikkelde A.I.: net als in de originele serie kan KITT met recht een persoon genoemd worden.

De nieuwe KITT
Mike en zijn auto zijn, in het begin van de serie, onderdeel van het grotere team van Knight Industries. Dit team wordt ingezet om problemen op te lossen, en meer dan eens zijn Mike en KITT degenen die het klusje klaren. Hierbij wordt veelvuldig gebruik gemaakt van de nieuwe features in deze opvolger van de oude KITT: de monitor in het dashboard is vervangen door heads-up displays in de voorruit of op de motorkap, de Turbo Boost is nog aanwezig, maar KITT heeft nu ook een Attack Mode, waarmee al een klein deel van zijn meest omvangrijke nieuwe feature naar voren komt: KITT kan van uiterlijk veranderen. Indien nodig verandert KITT van de zwarte Ford Mustang in een zilverkleurige sportauto, een pick-up truck of een bestelbusje. Of andersom. Indien voor een inbraak of andere actie apparatuur of andere voorwerpen nodig zijn, kan KITT deze genereren in zijn 3D Object Generator in het handschoenenkastje. Onder de motorkap bevindt zich een zwaargewicht machinegeweer en de koplampen kunnen wegklappen om lasers tevoorschijn te toveren. Mocht iemand het vuur op KITT openen, dan zijn de passagiers veilig door beschermende nanotechnologie die eventuele schades direct bij inslag van kogels repareert. En als een passagier medische problemen heeft, kan KITT een scan uitvoeren om te achterhalen wat er mis is. Natuurlijk heeft KITT ook de beschikking over alle communicatieprotocollen en opslag van informatie: draadloos inhaken op een camerasysteem van een bedrijfsgebouw en het crosschecken van opgenomen gezichten met een overheidsdatabase is secondenwerk. En zo kunnen we nog wel even doorgaan.

Al met al is de auto dus voorzien van alles wat misschien eens handig kan zijn, en dat is waar de serie een beetje over de top gaat. Het is moeilijk om te negeren dat een complete transformatie van KITT, al rijdende, met passagiers, helemaal nergens op slaat. Of dat elk gewenst voorwerp 'geprint' kan worden in het handschoenenkastje. Of dat KITT, staande buiten een gebouw, een medische scan kan doen van iemand binnen het gebouw. De nadruk wordt sterk gelegd op de technologie, en minder op de "one man can make a difference"-gedachte uit de originele serie. Met de verhalen, de inrichting van de SSC en de aanvullende cast wordt daarnaast een 24-sfeertje geambieerd, maar dat lukt niet helemaal: de actie en special effects lijken soms de aanleiding te zijn voor de verhaalelementen, in plaats van andersom. Dit maakt de serie vooral licht verteerbaar: het kijkt lekker weg, maar je zult niet elke week met kriebels van anticipatie voor de televisie zitten.

Opdrachtgever NBC zag dat echter ook in, en gaf na nog geen twee maanden de opdracht om de serie qua concept zo aan te passen dat er meer ruimte is voor karakterontwikkeling en verhalen waarbij de personen, niet de technologie, centraal staan. Door deze wijzigingen is de serie daadwerkelijk meer richting het origineel gegaan, met positief effect op de kwaliteit. De afleveringen van na de reboot tonen meer een 'man en zijn auto'-sfeer en de situaties waarin Mike en KITT terechtkomen spreken de kijker meer aan dan de omvangrijke verhalen uit het begin. De vraag is echter of dat voldoende is: NBC heeft het eerste seizoen al ingekort van 22 naar 17 afleveringen en de serie heeft in de Amerikaanse media inmiddels geen al te best imago, wat kan betekenen dat de redding te laat is.

Of er een tweede seizoen van de serie komt is nog niet bekend: de komende week zendt NBC de finale van het eerste seizoen uit, daarna is het afwachten. Dit weekend start de serie in Nederland met wekelijkse afleveringen op RTL7. De serie, met Justin Bruening als Michael Knight/Traceur en Val Kilmer als de stem van KITT, heeft van RTL de naam Knight Rider 2009 gekregen, vermoedelijk om het onderscheid met de dagelijkse herhalingen van de originele serie te onderstrepen.

Zender: RTL 7 Wanneer: zondag, 20:30 uur Waardering: