DVD: Sisterhood of the Travelling Pants 2

Als een film een succes is, dan is er een vrij grote kans dat er binnen de kortste keer een sequal wordt uitgebracht. Bij de vrij aardige film Sisterhood of the Travelling Pants is dat niet anders. De eerste film kende wel een afgerond verhaal, maar was dermate vrijblijvend dat er op alle manieren een vervolg aan kon worden gegeven. En dat is natuurlijk ook niet zo gek als de film gebaseerd is op een hele serie boeken van Ann Brashares. De tweede film volgt met name de hoofdlijnen van het vierde boek, the Sisterhood of the Traveling Pants-reeks, Forever in Blue: The Fourth Summer of the Sisterhood, maar er zijn ook paar stukken terug te zien uit het tweede en derde boek. Sisterhood of the Travelling Pants is in 2008 kort in de bioscopen te zien geweest, maar kreeg dermate weinig aandacht dat het velen zal zijn ontgaan dat de film te zien was. Gelukkig is er voor de liefhebbers een herkansing, want Sisterhood of Travelling Pants 2 is sinds kort op dvd verkrijgbaar.

De vriendinnengroep, bestaande uit Carmen Lowell (America Ferrera), Tibby Rollins (Amber Tamblyn), Lena Kaligaris (Alexis Bledel) en Bridget Vreeland (Blake Lively), zagen we in het eerste deel de zomervakantie apart van elkaar doorbrengen. Dat zinde de dames niets, want ze zijn al sinds hun vroege jeugd onafscheidelijk. Gelukkig hadden de dames een bijzondere manier gevonden om met elkaar in contact te blijven, met een soort briefwisseling. Ze stuurden echter niet alleen brieven naar elkaar, maar ook een spijkerbroek. De broek blijkt wonderbaarlijk genoeg alle dames uit de groep te passen, ondanks dat ze een totaal verschillend figuur hebben. Door de spijkerbroek te delen zijn ze -naast door aan elkaar te denken- ook fysiek een beetje bij elkaar. Het is typisch een thema voor een meidenfilm en dat is Sisterhood of the Travelling Pants 2 dan ook. In dit vervolg zien we eigenlijk hoe het de meisjes de afgelopen tijd is vergaan en hoe ze weer een stukje ouder zijn geworden. De sequel speelt zich drie jaar na het het eerste deel af
en ook nu moeten de meisjes de zomer zonder elkaar doorbrengen. Carmen lijkt het meeste pech te hebben; doordat haar moeder zwanger is, moet ze de zomer thuis doorbrengen. Ze besluit bij een theaterfestival te gaan werken om lekker bezig te blijven, maar het gooit haar originele plan behoorlijk in de war. Tibby brengt de zomer door in New York voor een filmproject en Bridget reist naar een afgraving in Turkije om over haar moeders dood heen te komen. Lena zit op de kunstacademie en is niet meer samen met jeugdliefde Kostas.

Als je een meisjesboek gaat verfilmen, dan ontkom je er bijna niet aan dat je film ook een echte meisjesfilm is. Maar gelukkig hoeft dat niet per sé een negatieve betiteling te zijn, want het resultaat is best onderhoudend. Er gebeurt niet echt iets spannends en bijzondere verrassingen hoef je ook niet te verwachten, maar de film biedt gewoon een solide verhaal over een mooie vriendinnengroep. Soms lijken de verhaallijnen wel erg traag te verlopen, maar het past wel een beetje bij de rust die de film duidelijk uitstraalt; hét verschil tussen een meidenfilm of een spannend jongensboek. Ook qua acteerwerk oogt het geheel lekker solide. Niet zo gek, want alhoewel de dames uit de film onervaren groene blaadjes zijn, daar zijn de actrices stuk voor stuk gewend aan het klappen van de zweep. Samen met het aardige verhaal maakt het Sisterhood of the Travelling Pants 2 tot een waardige opvolger van het eerste deel.

Qua extra's is er ook weer het nodige te beleven. Naast de film, bevat de schijf namelijk een flink aantal bloopers, een paar verwijderde fragmenten en een soort 'making of', waarbij er aandacht is voor de scène waarin de meiden van een rots af de zee inspringen.

Sisterhood of the Travelling Pants 2 is geheel in de stijl van het eerste deel en zal ook zeker een bescheiden succes worden in Nederland. Het is wel duidelijk dat er een hoop verhaallijnen, in dit geval afkomstig uit maar liefst drie van de vier boeken, op een hoop zijn gegooid, waardoor de opbouw niet altijd even sterk is. Grotendeels toont het aan dat dit het laatste deel uit de reeks is; de inspiratie is volledig verbruikt.

Label: Warner Bros Releasedatum: 21 januari 2009 Kijkwijzer: Waardering film: - Waardering extra's: