Film: The Happening

M. Night Shyamalan kwam in de spotlights met het enorm succesvolle The Sixth Sense. Na de laatste paar pogingen van Night beginnen er echter steeds meer mensen te morren. Nu is hij terug met zijn nieuwste film The Happening. Mark Wahlberg (Shooter) en Zooey Deschanel (The Hitchhikers Guide to the Galaxy) vertolken de hoofdrollen in zijn nieuwste thriller. Weet Night het publiek weer terug te winnen?

Zelfmoorden
Er zijn rare dingen gaande in Central Park. Geheel uit het niets beginnen mensen in het park zich raar te gedragen en plegen daarna zelfs zelfmoord. De regering gooit het al gauw op een terroristische aanslag. Leraar Elliot Moore (Wahlberg) en zijn vrouw Alma (Deschanel) verlaten samen met een goede vriend (John Leguizamo, Land of the Dead) en zijn dochtertje New York totdat alles weer voorbij is. De situatie breidt zich echter al snel uit naar andere dichtbevolkte gebieden aan de westkust van de Verenigde Staten. Ze komen midden in het gebied vast te zitten en proberen te overleven in dunbevolkte gebieden, waar de problemen niet lijken te zijn.

Twistloos
M. Night Shyamalan draagt sinds The Sixth Sense al de reputatie met zich mee een twist in zijn films te hebben. Om verkeerde verwachtingen te voorkomen zeg ik het alvast. Dit is geen film met twists dus wacht er ook niet op. Ook is de film een tikkeltje bloederiger dan we normaal van Night gewend zijn. Sommige zelfmoorden worden expliciet getoond, het is dan ook de eerste film van hem die in Amerika een R-rating kreeg. Het voegt allemaal niet zo veel toe, maar het viel enigszins op.

Weinig mysterieus
Het mysterie omtrent de zelfmoorden is stukken minder mysterieus dan je zou verwachten. Al vanaf de eerste scène laat Night min of meer al zien welke kant je op moet denken. En aangezien de andere tijdelijke verklaringen voor de kijker ten alle tijden ongeloofwaardig zijn, weet je het al zeker voordat iemand in de film deze mogelijkheid oppert. Behalve het feit dat het niet heel subtiel uitgevoerd is, is het verder wel vrij aardig gedaan. Als je je ogen toeknijpt doet een enkele scène zelfs een klein beetje denken aan het grandioze, onheilspellende audiovisuele geweld in de Russische sci-fi Stalker.

Tenenkrommend
Als je al enkele reacties hebt gehoord over deze film is er een aanzienlijke kans dat je hebt gehoord dat het acteerwerk beneden peil is. Al ben ik het er niet helemaal mee eens, is het duidelijk waar deze kritiek vandaan komt. Elke acteur/actrice met meer dan twee zinnen in deze film lijkt wel enkele momenten te hebben die echt tenenkrommend overkomen met dialogen waar je op papier zelfs al vraagtekens bij zou zetten. Shockerend slecht. Volstrekt ongeloofwaardig dat met acteurs zoals Mark en Zooey dit het beste was wat Night eruit kon krijgen. Alsof ze voor die momenten precies één take hadden en Night het uit noodzaak maar goedgekeurd heeft. Buiten deze momenten is het allemaal wel oké. Al gebruikt niemand eigenlijk echt zijn potentieel.

Niet zo memorabel
Nee, The Happening is zeker niet een enorm memorabel stukje werk. De film weet nooit echt grote hoogtes te bereiken qua spanning en de problematische band tussen Elliot en Alma is niet heel overtuigend. Pas aan het einde van de film is er echt iets tussen de twee te ontdekken, maar dan duurt de film nog maar tien minuten. Al met al een weinig opzienbarende film die niet veel beter zou zijn geweest als de hoofdrolspelers hun normale niveau wel hadden gehaald.

Label: Warner Bros. Releasedatum: 12 juni 2008 Kijkwijzer:
Waardering film: