DVD: Black Sheep

Soms zijn er van die films die te absurd lijken om een succes te worden. Zo lijkt een horrorfilm over moordlustige schapen op het eerste gezicht te absurd voor woorden. Toch was dit het onderwerp van de debuutfilm van Jonathan King, Black Sheep. De film is sinds kort op dvd verkrijgbaar.

De broers Henry en Angus groeien samen op op één van de grote schapenboerderijen van Nieuw-Zeeland. Als hun vader bij een ongeluk om het leven komt, ontwikkelt Henry een irrationele angst voor schapen en gaat elders wonen. Zijn oudere broer Angus neemt enkele jaren later de boerderij over en pakt de zaken rigoureus anders aan. Met genetische manipulatie probeert hij het schapenras te verbeteren om meer winst te maken. Exact op de dag dat hij zijn nieuwe schapenras wil presenteren aan zakenrelaties, duikt Henry op om zijn deel van de boerderij aan zijn broer te verkopen. Niet de meest ideale dag voor een jongen met schapenangst, want er staat een hoop op stapel. Ondertussen sluipen dierenactivisten Grant en Experience rond over het terrein en stelen ze wat genetisch materiaal dat klaar staat om vernietigd te worden. Ze slaan op de vlucht, maar verliezen onderweg een koker met een schapenfoetus. Het kleine lammetje blijkt echter wonderbaarlijk genoeg nog te leven en bijt zich al snel vast in het oor van Grant. Als het lammetje vervolgens ook een ander schaap aanvalt, verspreidt de behoefte aan vlees zich onder bijna alle schapen. Niet zo handig natuurlijk, want er lopen minstens 50.000 schapen rond over de landerijen, binnenkort allemaal op zoek naar een sappig stukje mensenvlees...

Als er één plek is waar ze weten wat ze met schapen moeten doen, dan is het wel Nieuw-Zeeland. Het is dan ook niet verwonderlijk dat 's werelds eerste schapenhorror afkomstig is uit het verre land. Qua verhaal weet Black Sheep best te boeien, al hebben de makers her en der wel de makkelijkste weg bewandeld. De genetische manipulatie behoeft natuurlijk weinig uitleg en de persoonlijke verhoudingen tussen de hoofdrolspelers zijn ook vrij cliché. Maar goed, diepgang is noch bij horror noch bij komedie een vereiste en Black Sheep is een bijzonder geslaagde mix van beide genres.

Waar de film het in het begin moet hebben van de wat meer subtiele horroreffecten, daar is de afdeling make-up aan het einde van de film helemaal los gegaan. De meest onsmakelijke taferelen komen voorbij, waarbij je als kijker niet goed weet of je moet walgen of lachen. Zeker gezien de bizarre veroorzakers van al het leed, weet de film zich positief te onderscheiden van soortgelijke horrorfilms. Toch kent de film een flinke beperking. Als het bijzondere schrikeffect van de moordlustige schapen is uitgewerkt, grijpen de makers naar een noodoplossing die de geloofwaardigheid -in zoverre die nog aanwezig was- volledig naar de mallemoer helpt. Het slot weet mede daardoor niet echt te overtuigen.

Om Black Sheep krachtig in de markt te zetten heeft Dutch Filmworks een bijzonder aantrekkelijke release uitgebracht. Niet alleen bevat de release twee schijfjes, ook de verpakking ziet er zeer gelikt uit. Het is alleen jammer dat in dit geval de tweede disk overbodig is. De schijf kent amper interessante extra's en met een beetje selectie was een enkele dvd ook voldoende geweest. Black Sheep is vermakelijk, origineel en bijzonder. Alhoewel het einde wat voorspelbaar en flauw is, weet de film zeker te vermaken.

Label: Dutch Filmworks Releasedatum: 22 januari 2008 Kijkwijzer: Waardering film: Waardering extra's: