DVD: Death at a Funeral

Bij sommige films lijkt het wel alsof de makers mee willen liften op het succes van een andere film. Wie denkt er bij de titel Death at a Funeral immers niet aan Four Weddings and a Funeral? Toch hebben de beide Britse komedies maar twee dingen gemeen: een sterfgeval en een soortgelijke cover. Death at a funeral is nooit in de Nederlandse bioscopen te zien geweest en sinds kort op dvd verkrijgbaar.

Het is een trieste dag voor de broers Daniel (Matthew Macfadyen) en Robert (Rupert Graves). De pater familias is overleden en alle geliefden komen samen om voor eens en altijd afscheid te nemen. De begrafenis ontaardt binnen de kortste keren echter in een bijzondere chaos, niet in het minst vanwege de moeilijke familieverhoudingen. Exen die proberen hun verloren liefde terug te winnen, neven met een drankprobleem en allerhande gekibbel. Tot nu toe lijkt het gezelschap nog wel een beetje op de familie doorsnee, tot er een lilliputter op de stoep staat. Niet voor al uw feesten en partijen, nee, de kleine man wil een bom duiten zien. Hij wil de familie chanteren met een paar obscene foto's die de zojuist opgebaarde in diskrediet zullen brengen. Als hij geen deel van de erfenis krijgt, dan zal hij de polaroids verspreiden en de vader ten schande brengen. Daniel en Robert weten niet wat ze horen en moeten iets verzinnen. Daarbij gaat er echter van alles fout, waardoor de begrafenis definitief lijkt te ontsporen.

Het is jammer dat -de van oorsprong Amerikaanse- schrijver en regisseur Frank Oz moeite heeft met de subtiliteit van de Britse humor. Als je denkt een lilliputter nodig te hebben om de handjes op elkaar te krijgen, dan schort er zeker wat aan het verhaal dat je wilt vertellen. En dat is jammer, want het verhaal van Death at a Funeral weet zichzelf prima staande te houden. Dat is mede te danken aan het aardige acteerwerk van de cast, die duidelijk wel gevoel hebben voor de droge Britse humor. Dat Oz de weg wat dat betreft een beetje kwijt raakt blijkt ook wel uit de meer dan knullige opening en de open deur die hij intrapt door twee lijken te verwisselen. Ook qua humor lijkt Oz niet de juiste vorm te hebben gevonden die je zou verwachten bij een begrafenis. Waar je zwarte humor zou verwachten die soms net over het randje gaat, daar lijken sommige scènes eerder geschikt voor het zevende deel van American Pie. Zeker als er een potje rustgevende pilletjes opduiken die niet zo kalmerend werken als ze lijken.

De release op dvd is kaal. Er zijn alleen wat trailers van andere films op de schijf terug te vinden, zoals we van RCV inmiddels gewend zijn. Op zich geen probleem, want bij een dergelijk oppervlakkige film zijn de extra's er toch vaak alleen maar voor de vorm.

Death at a Funeral is een matige komedie met een paar grappige uitschieters. Doordat er niet duidelijk is gekozen voor een bepaalde vorm van humor, verzandt het geheel in losse grappen. De typisch Britse humor komt amper aan bod en wordt vaak vervangen door flauwe Amerikaanse meligheid. Als tussendoortje is de film wel geschikt, maar verwacht er niet teveel van.

Label: RCV Releasedatum: 22 januari 2008 Kijkwijzer: Waardering film: Waardering extra's: n.v.t.