Film: Gone Baby Gone

Het is alweer tien jaar geleden dat Matt Damon en Ben Affleck de Oscar voor beste scenario in ontvangst mochten nemen. Beide kozen daarna voor een carrière als acteur en lieten het schrijven voor wat het was. Ben Affleck schreef daarna een serie van blockbusters en flops op zijn naam, maar is nu terug als schrijver en voor het eerst ook als regisseur. Gone Baby Gone moet uitwijzen of hij beter achter de camera kan blijven dan ervoor.

De ontvoering
Wanneer Amanda McCready (Madeline O’Brien) uit haar huis ontvoerd wordt schakelen haar tante Beatrice McCready (Amy Madigan) en haar man Lionel McCready (Titus Welliver) de privé-detectives Patrick Kenzie (Casey Affleck) en Angie Gennaro (Michelle Monaghan) in om te helpen bij het onderzoek. Zij geven eerlijk toe dat ze onervaren zijn met dit soort zaken, maar aangezien de politie weinig vorderingen maakt hopen de tante en oom dat de twee met hun kennis van de buurt de zaak kunnen helpen. De politie verleent zijn medewerking aan de twee en ze mogen samenwerken met de agenten Remy Bressant (Ed Harris) en Nick Poole (John Ashton). Naarmate het onderzoek vordert komen de twee privé-detectives er achter dat niet alles is wat het lijkt en worden ze geconfronteerd met dilemma’s die het uiterste van hen vergen.

Achter de camera
Ben Affleck bewees met Good Will Hunting al dat hij het in zich heeft om een goed scenario te schrijven. Voor Gone Baby Gone werkte hij samen met zijn goede vriend Aaron Stockard. Uitgangspunt was het gelijknamige boek van Dennis Lehane, wiens boek Mystic River eerder al werd verfilmd in 2003 door Clint Eastwood. De film weet een goede balans te vinden tussen karakterontwikkeling en de onderliggende gedachte van de film. Die zich laat vertalen als: is alles in te delen in zuiver goed en slecht? Het verhaal speelt zich af in Boston, de plek waar Ben en Casey opgroeide. De liefde van Ben voor deze plek laat zich dan ook zien in de film. De achterbuurten van Boston worden op prachtige wijze in beeld gebracht. Alle figuranten wonen ook in de buurten waar gefilmd werd, dit in combinatie met de mooie cinematografie zorgt voor een gevoel van authenticiteit die je niet vaak ziet in films.

Voor de camera
Casey Affleck schitterde eerder dit jaar al in The Assassination of Jesse James by The Coward Robert Ford en maakt ook nu weer indruk. Hij weet het personage Patrick Kenzie perfect neer te zetten. Ook Ed Harris laat zich weer eens van zijn beste kant zien als de intense, door het leven getekende Remy Bressant. Amy Ryan had de moeilijke taak om de drugsverslaafde moeder neer te zetten. Ze doet dit op een zeer overtuigende wijze: het lijkt alsof ze haar zo van de straat gehaald hebben. Michelle Monaghan weet minder te overtuigen, het ontbreekt aan chemie met Casey en ondanks dat ze veel in beeld is weet ze geen indruk achter te laten. Dit is deels aan het script te wijten, want als een van de weinige is haar karakter niet al te interessant en lijkt ze alleen aanwezig om het dilemma waar Patrick Kenzie voor komt te staan extra lastig te maken.

Opgelost?
Ben Affleck laat met zijn regiedebuut Gone Baby Gone zien dat zijn plaats achter de camera is. Hij weet het verhaal het juiste tempo te geven en Boston prachtig in beeld te brengen. Casey Affleck laat wederom zien dat er voor hem een grote toekomst als acteur is weggelegd. Het einde is net wat te uitleggerig, maar biedt stof tot discussie en zal nog enkele dagen door je hoofd blijven spelen.

Label: Buena Vista Int. Releasedatum: 17 januari 2008
Kijkwijzer: Waardering film: