DVD: Shooter

Kritiek op de Amerikaanse regering mag weer in Hollywood. Het is zelfs eerder regel dan uitzondering in 2007, maar lijkt vaak vooral een marketinginstrument. In tegenstelling tot wat de titel doet vermoeden, claimt regisseur Antoine Fuqua (Training Day) dat zijn actiefilm een oprechte film is over corruptie, samenzweringen en de oorlogen voor olie. Toch is het wederom een klassiek voorbeeld van een Amerikaanse productie, waarin Mark Wahlberg gestalte geeft aan de archetypische, vaderlandslievende 'loner' die het (min of meer) in zijn eentje moet opnemen tegen de duistere krachten in het tijdperk Bush.

De held heet ditmaal Bob Lee Swaggeren, een ex-sluipschutter die sinds zijn vriend naast hem omkwam in een geheime missie in Ethiopië, zich heeft teruggetrokken uit de bewoonde wereld. Wanneer de FBI hem als één van de beste snipers benadert om een aanslag op de president te voorkomen, komt de patriot in hem weer naar boven. Hij geeft zijn mening over waar hij zich zou verschuilen als hij de president bij Independence Hall in Philidelphia zou moeten raken, maar al snel wordt hij zelf beschoten als de aanslag plaatsvindt.

De president wordt echter niet getroffen, maar wel de aartsbisschop van Ethiopië die naast hem staat. Swagger weet ternauwernood te ontsnappen en moet, met hulp van de weduwe van zijn vriend en een onervaren FBI-agent, zijn onschuld zien te bewijzen. En al die nare mannen die handelen in strijd tegen de 'democratie' en de 'vrijheid' van het Amerikaanse volk te grazen nemen natuurlijk.

Ook al zijn de kritische kanttekeningen niet altijd even zuiver en veel te gemakkelijk, een goede actiefilm is Shooter wel. Het eenvoudige plot werkt prima als leidraad voor explosieve scènes en ook al is Swaggers' personage verre van origineel, Wahlberg intrigeert en doet waar hij als acteur voor gemaakt lijkt te zijn. Rennen, schieten, af en toe wat scherpe oneliners eruit gooien, maar zonder de emotionele kant uit het oog te verliezen. De 'tough guy' met een klein hartje. Er is veel tijd in de details gestoken, en dat zie je aan alles af. De wapens, de technische moeilijkheden van het sluipschuttersvak, aan alles is gedacht. De afsluitende scène op een gletsjer is ook nog eens visueel adembenemend mooi.

Net als de film is ook de uitgave op dvd niet al te bijzonder, maar wel in orde. De standaard making of en het commentaar van de regisseur zijn nuttig en zelfs vermakelijk. Dat kan echter niet gezegd worden van de totaal overbodige rondleiding door de Independence Hall, vol met allerlei sentimenten uit de Amerikaanse revolutie. De vele deleted scenes zijn daarentegen wel weer van toegevoegde waarde. Shooter is niet de diepgaande, serieuze actiefilm die het beweert te zijn. Maar voor een mannelijke filmavond wel uitermate geschikt.

Label: Paramount Releasedatum: september 2007 Kijkwijzer:
Waardering film: Waardering extra's: