Film: Shrek the Third

Na het succes van de vorige twee Shrek films is het niet meer dan logisch dat er snel een derde volgt. Niet lang na Shrek 2 werd er al begonnen aan de derde in de reeks en dit jaar is het dan zo ver. Shrek the Third is geregisseerd door Chris Miller, die aan de vorige twee Shreks zijn stem had geleend en mee geholpen heeft met schrijven, met hulp van Raman Hui, die één van de belangrijke mensen was in de animatie-afdeling van de vorige Shreks. Een duo dat dus goed thuis is in de wereld van Shrek. Is het ze gelukt om net zo een leuke film te maken als de voorgangers?

King Arthur
Na getrouwd te zijn met Fiona in de vorige film, is Shrek beland bij de volgende uitdaging. Shrek is, door de transformatie van koning Harold in een kikker, de waarnemend koning. Een positie die hem blijkbaar niet erg goed af gaat. Als koning Harold tot overmaat van ramp overlijdt en hij Shrek heeft aangewezen als nieuwe koning, is Shrek daar niet blij mee. Hij besluit om de enige andere overgebleven troonopvolger te zoeken en hem te strikken de troon te bestijgen. Shrek hijst de zeilen en vertrekt samen met Puss in Boots en Donkey richting de middeleeuwse high school waar de troonopvolger, Arthur, zich bevindt. En Fiona schreeuwt bij het vertrek dan nog even doodleuk naar Shrek dat ze zwanger is; een veelzeggend antwoord volgt. Niet veel later ziet Prince Charming de kans schoon om een coupe te plegen. Samen met een heel leger bad guys overvalt hij het kasteel en zet de achterblijvers gevangen. Meteen begint hij met de voorbereidingen om zijn droom te verwezenlijken. De sterren van de hemel acteren in zijn sprookjesopera Rapunzel, waar Shrek bij terugkomst een heel ongewilde hoofdrol in moet vertolken…

Shrek formule
Shrek the Third gaat uiteraard gewoon op dezelfde voet verder als de vorige twee films. Een vrij simpel verhaal met vele grappige situaties waar onze helden in terecht komen. Ook wordt er weer ruim baan gemaakt voor de bekende sprookjesfiguren die voorbijkomen en maar al te graag op de hak worden genomen. De animaties zien er weer een stukje beter uit dan bij de vorige Shrek en het grootste deel van de cast is ook gewoon weer terug om hun stem te verlenen aan de personages. Ze krijgen dit keer gezelschap van onder andere Justin Timberlake die de stem van Arthur verzorgt. De bekende humor is weer aanwezig en het publiek zal zich dan ook wel gaan vermaken.

Toch begint er klad te komen in de Shrek formule. De grappen beginnen nu toch wel een beetje voorspelbaar te worden en dat vermindert toch zeker het plezier. Tevens is het verhaal wel heel erg flinterdun; zo dun dat je er aanstoot aan begint te nemen. Ze zijn nog niet goed en wel begonnen en dan is het einde van het verhaal eigenlijk alweer in zicht. Dat gevoel was bij de vorige twee films eigenlijk helemaal niet aanwezig. Jammer, want dat geeft toch een beetje het gevoel dat het verhaal de grappen ondersteunt in plaats van andersom zoals het hoort. En dat baart zorgen voor de al eerder aangekondigde Shrek 4. Het zal toch niet zo zijn dat de ooit zo leuke Shrek onverdiend eindigt als melkkoe?

Label: Universal Pictures Releasedatum: 21 juni 2007
Kijkwijzer: Waardering: