DVD: The Jetsons

De geschiedenis van The Jetsons is eigenlijk niet te vergelijken met andere series. Al in 1962 werd de animatieserie voor het eerst uitgezonden in de Verenigde Staten en een jaar later stopte de serie alweer na 24 afleveringen. Toch bleef het programma, over een gezin in de toekomst, bijzonder populair en Hanna-Barbera besloot in 1985 weer een reeks afleveringen te maken. Ook toen bleef de rentree maar van korte duur, want van de serie werden wederom maar twee seizoenen gemaakt. Wel werden de fans in 1990 nog blij gemaakt met een bioscoopfilm; deze is sinds kort op dvd te koop en er zijn zelfs plannen om in 2009 een live-action film uit te brengen van The Jetsons.

George Jetson is nou niet echt de ideale werknemer. Zijn baas, Mr. Spacely, wil hem het liefste ergens ver weg dumpen. Die kans doet zich voor als er problemen ontstaan in een fabriek van Mr. Spacely. Telkens als de nieuwe tandwielenfabriek wordt opgestart ontstaan er problemen, maar het is niet bekend wat de oorzaak is. Er gebeuren merkwaardige dingen in de fabriek en er is niemand die de fabriek wil leiden, ook al houdt het alleen maar in dat je op een enkele knop moet drukken om de productie te starten. Voor George is de 'promotie' de gelegenheid waar hij al jaren op wacht. Zonder te twijfelen pakt hij zijn spullen in, sleurt zijn familie mee en reist met de bonte boel naar een uithoek van het bekende universum. Zijn familie ziet de verhuizing niet echt zitten en George merkt al snel dat zijn baan niet de makkelijkste is, zeker niet als hij ontdekt wat de oorzaak is van alle ellende in de fabriek. Ondertussen maakt zijn zoontje Elroy een nieuw vriendje en gaan ze samen op onderzoek uit en verwerkt zijn dochter haar liefdesverdriet.

Op het moment dat de film van The Jetsons werd uitgebracht, was het publiek natuurlijk al lang bekend met de familie uit de toekomst. Toch wordt de setting gepresenteerd alsof het concept totaal nieuw is en het publiek nog overdonderd kan worden met het toekomstbeeld dat hen wordt voorgeschoteld. Voor de fans brengt de film niets nieuws en het oogt een beetje alsof het script afkomstig is van een normale aflevering: het verhaal biedt dan ook eigenlijk te weinig om ruim anderhalf uur Jetsons mee te vullen. Daarnaast mist de film duidelijk de scherpe humor die we zo gewend zijn van de moderne animatiefilms, waardoor The Jetsons eigenlijk vooral geschikt is voor het jongere publiek of de verstokte fans.

Voor de fans is het altijd een teleurstelling geweest dat er van The Jetsons maar zo weinig afleveringen zijn gemaakt. Deze film biedt dan wel enige troost, maar zowel qua verhaal als qua humor valt The Jetsons: The Movie best wel tegen. Tel daarbij op dat er op de dvd geen extra's zijn toegevoegd en je weet dat je wel erg fan moet zijn om deze release in huis te halen.

Label: Universal Releasedatum: 2 april 2007 Kijkwijzer: Waardering film: Waardering extra's: n.v.t.