Film: Black Snake Moan

Everything is hotter down south.

Na het succes van Hustle & Flow uit 2005, is Craig Brewer nu terug met zijn nieuwste film Black Snake Moan. Een film over de ongemakkelijke bond die gevormd wordt tussen een oudere blueszanger die lonkt naar vergane glorie en de dorpsslet van het nabijgelegen dorp. De door John Singleton geproduceerde film heeft de beschikking over een cast met een antal bekende namen, waaronder Christina Ricci, Justin Timberlake, John Cothran Jr. en niet te vergeten Samuel L. Jackson. Weet Brewer zichzelf te overtreffen met Black Snake Moan?

Geketende nymfomane
Rae heeft het in haar jeugd niet makkelijk gehad en heeft hier nog immer last van. Haar vriendje Ronnie lijkt de enige persoon te zijn die een positieve invloed op haar heeft en haar in bedwang houdt. Als Ronnie het leger in gaat is Rae bang voor wat komen gaat en ze smeekt tot het uiterste om hem over te halen bij haar te blijven. Het mag echter niet baten en de eerste avond nadat Ronnie weg is gaat het al compleet fout. Rae vervalt weer in het gedrag van een compleet gestoorde nymfomane, zoals ze altijd doet als Ronnie er niet is. Gill, een vriend van Ronnie, ziet zijn kans schoon en probeert ook een graantje mee te pikken van het onzedelijke gedrag van Rae. Rae weigert echter en lacht hem gewoon regelrecht in zijn gezicht uit. Gill pikt dit niet en slaat Rae zijn auto uit, en laat haar voor dood achter. De zwaar toegetakelde Rae wordt de volgende ochtend gevonden door Lazarus. Lazarus brengt haar niet zoals je zou mogen verwachten naar het ziekenhuis, maar neemt haar mee naar zijn huis om haar daar te verzorgen. Lazarus maakt al snel kennis met haar 'duivelse' kant en neemt de taak op zich om het kwaad uit haar te verbannen. Hij ketent haar letterlijk en figuurlijk terwijl hij een positieve impuls probeert te geven aan het leven van Rae en zijn eigen leven.

Suggestieve posters
Black Snake Moan is een erg geslaagde film geworden en is zeker meer dan alleen de 'sleaziness' die sommige mensen misschien verwachten naar aanleiding van de suggestieve uitdagende posters. Het verhaal is degelijk in elkaar gezet en wordt in een goed tempo uitgewerkt. Zelfs dingen als de groteske ketting waarmee Rae geketend wordt is niet alleen voor de sier, maar zal aan het einde van de rit ook degelijk een belangrijke plaats innemen in het verhaal.

Qua beeld ziet het er aardig uit, maar heel bijzonder is het niet. De sfeer van het zuiden van Amerika komt goed over, dus het is allemaal goed genoeg om te doen wat het moet doen zonder al te veel poespas.

Sam & the blues
Net als in Brewers vorige film Hustle & Flow is er een belangrijke plaats weggelegd voor de muziek dat een groot deel van de sfeer bepaalt. Geen hiphop dit keer, maar het is de blues die van het scherm af knalt. Het personage van Lazarus kent vele gelijkenissen met die van blues zanger R.L. Burnside, van Lazarus' verleden tot aan zijn haardracht. Het is dan ook één van de grote inspiraties geweest tijdens het bedenken van het personage. Tijdens Lazarus' optreden, wordt Burnsides Alice Mae ten gehore gebracht, waarbij Samuel geflankeerd wordt door twee oud-bandleden van R.L. De muzikale uitingen van Lazarus worden door Samuel, die speciaal voor deze film zich helemaal heeft verdiept in de blues en de kans kreeg om te leren van bekende mensen uit de scene, zelf uitgevoerd. Als hoogtepunt is er Sams versie van Blind Lemon Jeffersons Black Snake Moan waarin hij de start van de problemen met zijn bijna ex-vrouw duidelijk maakt. Al deze muziek wordt in goede banen geleid door Scott Bomar onder wiens muzikale leiding Hustle & Flow bekroond werd met een Oscar voor 'Best Song'.

Ook het acteerwerk is goed te noemen. Samuel zet één van zijn beste prestaties neer van de laatste jaren. Het is achteraf gezien niet voor te stellen welke acteur beter op zijn plek zou zijn in deze rol dan Sam. Ook Ricci zet een meer dan verdienstelijke rol neer en komt geloofwaardig over. De rol van Ronnie wordt gespeeld door Justin Timberlake, die het onverwacht een stuk beter doet dan sommige van zijn collega musici die zo nodig moeten acteren.

Craig Brewer overtreft met Black Snake Moan zijn vorige film en het is dan ook een aanrader om eens gezien te hebben. Tenzij je een hekel hebt aan dit soort muziek, want het is erg aanwezig. Anders wordt het vast geen probleem om een kleine 2 uur lang aan je stoel geketend te zijn.

Label: Universal Pictures Releasedatum: 31 mei 2007
Kijkwijzer: Waardering: