CD: Edsilia Rombley - Meer Dan Ooit

Op 10 mei 2007 vertegenwoordigt Edsilia Rombley voor de tweede keer ons land in de halve finale van het Eurovisiesongfestival. De eerste keer was in 1998, waar ze vierde werd met het nummer Hemel en Aarde, en dat is absoluut niet slecht. Dit keer gaat ze een Engelstalig lied zingen, On top of the world, wat de Engelse versie is van Nooit meer zonder jou. Met een perfecte timing is ook net haar derde album verschenen, waarvan dat nummer het openingslied is.

Het Songfestivalnummer is de derde single van dit volledig Nederlandstalige album. Hiervoor zong Edsilia meestal in het Engels. Haar carrière startte met het winnen van de Soundmixshow in 1996 en de Europese Soundmixshow in 1997 met een nummer van Oleta Adams, I just had to hear your voice. Ze zat toen al in de R&B-groep Dignity, waar ze in 1997 uit stapte ten behoeve van een solocarrière. Ze trouwde in het najaar van 2006 met Tjeerd Oosterhuis, die veel van haar nummers schreef.

De 29-jarige Edsilia heeft een cd afgeleverd met behoorlijk wat zoete ballads. Met Nederlandstalige teksten klinkt dat al snel vrij truttig. Het songfestivalnummer is wat mij betreft tekstueel van twijfelachtige kwaliteit, maar het klinkt wel lekker. Met een beetje geluk is het met een Engelse tekst best een goed nummer. Ik vind het echter niet bijzonder genoeg om te denken dat we een kans maken bij het Eurovisiesongfestival. Van het tweede nummer, Ik hou je vast, kan ik niet anders zeggen dan dat het qua tekst EN melodie een draak is. Als we de zoete ballads even links laten liggen (graag!), dan vinden we het up-tempo Dan ben ik van jou dat een jaar geleden al als single uitkwam. Heel aardig om te horen, maar alweer niet erg speciaal. Wel erg leuk is het nummer Alles & Niets met Pieter Both (zanger van Beef). Ik ben wie ik ben is tekstueel alweer een tikje voorspelbaar, maar het nummer als geheel is swingend en lekker vlot. Op de titelsong Meer dan ooit krijgt ze ondersteuning van Candy Dulfer op de saxofoon. Als bonussong is Hemel & Aarde toegevoegd.

Als we toch even over de overvloedige ballads na gaan denken, springt wat mij betreft Waar was jij? eruit. Edsilia's stem is geweldig en enorm veelzijdig. Daarom vind ik het jammer dat ze niet iets meer krachtige nummers uitprobeert. Het is heerlijk als ze voluit gaat en de volle mogelijkheden van haar stem gebruikt. De cd is prima, de nummers zitten goed in elkaar, alhoewel er af en toe wel wat water bij de pure ranja had gemogen, maar ik ben er gewoon niet van onder de indruk. D’r zit te weinig pit in.

Label: Universal Music BV Releasedatum: 11 februari 2007