DVD: The Wicker Man

Vaak wordt een remake van een film uit vervlogen tijden gezien als een zwaktebod. Gewoon het verhaal volgen, wat speciale effecten toevoegen en het liefst de hoofdrol laten vertolken door een grote naam. Soms is een remake echter een geheel nieuwe interpretatie van het verhaal, waarbij er echt moeite is gedaan om de kijker iets nieuws voor te schotelen. The Wicker Man is zo'n film. Regisseur Neil LaBute zag ooit het origineel uit 1973 en besloot dat het verhaal zich prima leende voor een nieuwe versie. In de bioscoop deed de film het niet echt goed, ondanks de hoofdrol van Nicolas Cage en de mooie trailer. Voor de release in de bioscoop speelde LaBute met de gedachte om een sequel te maken, maar na de tegenvallende resultaten lijkt dat project van de baan. Sinds kort is de film ook op dvd verkrijgbaar.

Edward Malus is een rustige motoragent die op een dag getuige is van een gruwelijk ongeluk. Sindsdien lijdt hij aan hallucinaties en doet hij het rustig aan, tot de dag dat hij uit het niets een brief ontvangt van zijn vroegere verloofde, Willow. Ze woont op een afgelegen eilandje met de vrolijke naam Summersisle, maar de reden van haar briefje is minder vrolijk. Haar enige dochtertje, Rowan, is al enige tijd vermist en ze vreest dat haar iets is overkomen. Edward besluit naar het eiland af te reizen, maar zijn komst lijkt niet echt te worden gewaardeerd. Op het eiland zijn de vrouwen de baas en niemand is van plan om Edward te helpen bij zijn zoektocht. Sterker nog, iedereen op het eiland doet alsof Rowan helemaal niet bestaat en aan de vage aanwijzingen van Willow heeft hij ook al niets. Al snel komt hij er achter dat de gemeenschap van Summersisle iets verborgen houdt, een geheim met een occulte achtergrond. Edward heeft maar kort de tijd om Rowan te vinden en hij staat er helemaal alleen voor.

Qua verhaal laat The Wicker Man het op veel punten afweten. Gedurende de anderhalf uur dat de film duurt wordt je als kijker met veel vragen opgezadeld waar de ontknoping geen antwoord op geeft. Het lijkt er wat dat betreft een beetje op alsof de makers zichzelf te weinig speelduur hebben gegund om het verhaal rond te maken. Als je dan kijkt naar de hoeveelheid scènes die er eigenlijk helemaal niet toe doen, dan is er simpelweg te veel tijd verspild. Nicolas Cage geeft uitstekend gestalte aan zijn karakter en weet de kijker goed mee te slepen in de wanhoop van Edward. Dezelfde wanhoop komt echter ook terug bij het kijken van de film. Niet alleen doordat je sommige valstrikken en kleine plotwendingen al van mijlen ver aan ziet komen, maar ook doordat er te veel vragen onbeantwoord blijven. Toch weet The Wicker Man wel degelijk te boeien. De beelden van het mysterieuze eiland zien er betoverend uit en de film is tot het eind toe vrij spannend en de rode lijn blijft onvoorspelbaar. Zeker als je het origineel nooit gezien hebt, is de verfilming nergens echt vervelend om te kijken.

De dvd van The Wicker Man is verkrijgbaar in twee verschillende edities. Deze review is gebaseerd op de editie met de enkele disc, maar er is ook een 'special edition' te koop in een mooie steelcase. Op de simpele editie zijn er geen extra's te vinden, maar daar is de adviesprijs dan ook naar: iets onder de vijftien euro. Op deze editie zijn zowel beeld als geluid uitstekend.

The Wicker Man kon niet overal rekenen op positieve reacties. Het aantal bioscoopbezoekers viel flink tegen en tot op heden is de film nog niet winstgevend. Toch zegt dat niet alles. Nicolas Cage zet een vrij aardige rol neer als wanhopige agent en de filmlocatie is bijzonder fraai. Het verhaal weet op sommige punten aardig te verrassen, maar jammer genoeg zitten er net iets te veel gaten in het script en zijn de teksten soms vrij matig. Het mag de pret niet drukken, want als thrillertussendoortje met een occultsausje mag The Wicker Man er best zijn. Dat mag ook wel eens gezegd worden.

Label: DFW Releasedatum: 24 januari 2007 Kijkwijzer: