DVD: World Trade Center

World Trade Center is de aangrijpende film van regisseur Oliver Stone over twee politiemannen, die op 11 september 2001 ingesloten raakten in de puinhopen van het World Trade Center. De film vertelt het waargebeurde overlevingsverhaal van twee agenten, die lange tijd onder de brokstukken lagen om uiteindelijk met vereende krachten door reddingswerkers bevrijd te worden.

John McLoughlin (Nicolas Cage) en Will Jimeno (Michael Pena) zijn twee agenten die op 11 september 2001 samen met een aantal collega's op een verkeerd moment op de verkeerde plek zijn. De agenten staan op het punt om overlevenden uit de brandende WTC-torens te gaan redden als plotseling de eerste toren instort. Samen met een aantal collega's proberen de mannen uit hun benarde positie te komen. Dan stort ook de tweede toren ter aarde. De overlevingskansen van de agenten lijken ineens minimaal. Hier begint het verhaal van moed, hoop en overlevingskracht pas echt.

Beide mannen vechten voor hun leven. Tegelijkertijd worden de families van de beide agenten verscheurd door emoties. De echtgenotes van de politiemannen, gespeeld door Maria Bello en Maggie Gyllenhaal, worstelen met gevoelens van hoop en onmacht. Je voelt je als kijker bijna bezwaard om toe te kijken, zo realistisch en herkenbaar weet Stone deze ervaringen in beeld te brengen.

De hoeveelheid leed die je als kijker over je uitgestort krijgt is vergelijkbaar met een afleving Goede Tijden, Slechte Tijden, al kunnen de acteurs in de film allemaal wèl acteren. Het gevoel van onmacht die deze beelden oproepen, zorgen voor ongemakkelijke en voyeuristische gevoelens: "Waarom kijk ik naar al deze personen met hun onmetelijke ellende? Ik kan er toch niets aan doen?"

In tegenstelling tot Stone's JFK komen er in deze film geen complottheorieën aan bod. De regisseur heeft ervoor gekozen om zich enkel te richten op het heldenverhaal van beide agenten. Stone maakt gebruik van veel sfeervolle beelden, zelfs een Jezus-verschijning gaat hem hierbij niet te ver. Scènes als deze dragen bij aan het voyeuristische gevoel dat je als kijker hebt. Je ziet niet alleen iemand sterven op het scherm, nee, je moet hem ook nog volgen tot aan de hemelpoort.

De single disc-versie van World Trade Center bevat weinig extra's, alhoewel deze extra's wel de moeite waard zijn. Zo is er commentaar te horen van overlevenden Will Jimeno, Scott Strauss, John Busching en Paddy McGee. Ook is er een commentaartrack van Stone zelf op het schijfje te vinden. Tot slot zijn er nog een aantal verwijderde en verlengde scènes te zien met optioneel commentaar van Stone.

World Trade Center is een aangrijpende en mooie film die bij mij af en toe even de verkeerde gevoelige snaar raakt. Stone is er zeker in geslaagd om een film af te leveren die blijft hangen, alleen hou je vooral een een rauw en murw gevoel over na het zien van de beelden. Dit gevoel wordt alleen maar erger als je je beseft hoeveel ellende Stone juist niet in beeld heeft gebracht. Is Stone dus geslaagd in zijn missie? Ik denk het wel...

Label: Paramount Home Entertainment Releasedatum: 25 januari 2007
Kijkwijzer: