Spel: Cluedo DVD

Er zijn een paar spellen die je als kind gespeeld moet hebben buiten doktertje spelen. Dat zijn natuurlijk Monopoly, Scotland Yard én Cluedo. De eerste twee komen nog steeds wel eens uit de kast, maar Cluedo is verdwenen in een zwart gat. Dat spel is nu uitgebracht met een DVD en wie weet, komt nu het plezier in het spel ook weer terug. Geen "Wie heeft dokter Swart vermoord?". Normen en waarden mensen, dat kan gewoon niet meer. In plaats van het oplossen van moorden, moet je er nu achter zien te komen welk voorwerp, waar, wanneer & door wie is gejat. Via de DVD komen de butler en inspecteur de Bruin regelmatig voorbij om aanwijzingen te geven.

Ook bij deze DVD-uitgave los je de misdaad op door alles te controleren. Van elk personage, voorwerp, tijdstip en locatie is een kaartje. Vooraf wordt er van elke categorie een kaartje in een envelop gestopt. Dat is de oplossing van het raadsel. Dat kun je dus achterhalen door alle andere kaartjes in te zien door vermoedens uit te spreken. Andere spelers moeten deze ontkrachten door te laten zien middels een kaartje dat de misdaad niet op die manier gepleegd kan zijn. Gewoon logisch nadenken dus. Bij elke categorie blijft er dan een over en hoppa, je kunt je zo aanmelden bij de KPD.

Heeft de DVD-versie nu meerwaarde? Jazeker. Er zijn door de dvd wat kant en klare verhaallijnen speelbaar. Je kunt kiezen uit tien kant en klare spellen. Bij de start moet je dan bepaalde kaartjes wegleggen in plaats van vier willekeurige kaartjes. De aanwijzingen van de butler en de inspecteur sluiten hier op aan en er zijn nog wat extra's. Zo kun je door een geheime gang gaan om sneller op een locatie aan de andere kant van het spelbord te komen. Via een menu op de DVD geef je dat aan. Dan kunnen er wat meer dingen gebeuren, zoals dat je andere spelers overhoort en een kaart mag inzien. Maar ook dat je juist een kaart moet vrijgeven. Ook kun je in plaats van het uitspreken van een vermoeden, de butler via hetzelfde menu inschakelen. Deze vertelt dan iets wat hij heeft opgemerkt. Een aanwijzing die je ook goed op weg kan helpen.

De inspecteur komt ook regelmatig voorbij, zonder dat je daarvoor iets hoeft te doen. Je kunt hem overigens ook gewoon oproepen, waarbij hij een tip geeft. Dit zijn dus wat extra wendingen in het spel, die het niet meer zo voorspelbaar maken als de simpele versie. Die tips van de inspecteur zijn alleen voor de speler die aan de beurt is. Alle andere spelers zien toch ook gewoon wat er op de TV verschijnt? Dat klopt. De andere spelers hoeven niet de kamer uit hiervoor. Op het scherm verschijnen kleurvlakjes en als je hiernaar kijkt door het bijgeleverde gekleurde loepje, zie je een getal. Dit getal hoort bij een aanwijzing in de spelregels en die kun je dus nalezen. Soms breekt de inspecteur ook in om het spel wat vaart te geven.

Als je die tien spellen gehad hebt, kun je ook nog gewoon spelen. Dan zijn er echter geen echte aanwijzingen van de butler of inspecteur meer natuurlijk. Wel de geheime gang en het geheimzinnige piano riedeltje op de achtergrond, maar of je daar nou op zit te wachten? Na een kwartier begint dat namelijk al aardig vervelend te worden en je kan het niet uitzetten. Ook duurt het soms wel erg lang als er wéér iemand door een geheime gang gaat en de hele tocht door de kerkers weer afgespeeld wordt. Een ander minpunt is dat je niet simpel een menuutje terug kunt. Als er een foutje is gemaakt, zou je haast het hele spel opnieuw moeten opstarten. Ook bij het indrukken van de afstandsbediening moet je dus goed blijven opletten. Dat is al een vereiste voor het oplossen van de misdaad zelf natuurlijk en telt dus eigenlijk niet mee.

Al met al is de Cluedo DVD versie zeker een verrijking boven de gewone versie. Er zit net wat meer dynamiek in het spel, meer verrassingen en de geanimeerde scènes geven net wat meer. De aanwijzingen van met name de butler kunnen je echt een stap verder brengen. Simpelweg afstrepen van de verdachten, locaties enzovoort, brengt je de overwinning niet. Soms hapert het menuutje een klein beetje, maar dat is niet meer dan een kleine glitch en niet echt storend. Het spel zelf is verder goed verzorgd, zo zijn de pionnen zelf fraaie miniatuurpoppetjes. Het spel is nog steeds geen echt spel voor volwassenen, maar de jongere generatie zal er dol op zijn. En het maakt het voor volwassenen wel een stuk leuker om weer eens mee te spelen. Niet elke week, maar ter afwisseling erg geslaagd. Juist door de hele sfeer er omheen.

Label: Hasbro Waardering: