DVD: Star Trek - The Animated Series

quote:
Space, the final frontier. These are the voyages of the starship Enterprise. Its five-year mission: To explore strange new worlds. To seek out new life and new civilizations. To boldly go where no man has gone before.

Deze uitspraak heeft bijna iedereen wel eens gehoord. Bijna ongewijzigd zijn deze zinnen tijdens de begintune van bijna iedere aflevering van Star Trek te horen, alleen tijdens de pilots van de originele serie werden ze niet gebruikt. Nadat de originele serie gestopt was werd het woord man vervangen door een rasneutraal one. De zin zit ook in de begintune van een Star Trek-serie die veel mensen waarschijnlijk niet kennen: de tekenfilmserie. De 22 afleveringen van deze serie zijn nu verkrijgbaar op dvd.

De tekenfilmserie gaat verder waar de originele serie ophield te bestaan. Vijf jaar nadat de opnames gestopt waren wegens te hoge productiekosten werd begonnen aan de tekenfilmversie. Deze serie werd door fans nooit serieus genomen en is nooit echt bekend geworden. Helaas werd de serie van origine op zaterdagmorgen uitgezonden waardoor Gene Roddenberry rekening moest houden met tere kinderzieltjes. Zo wilde de zender NBC niet dat Spocks huisdier een spuitje kreeg nadat hij dodelijk gewond was geraakt, maar Gene hield voet bij stuk. Uiteindelijk zou dat een van de beste delen van de serie blijken te zijn.

Bijna alle acteurs van de originele serie hebben de stemmen ingesproken voor de serie. Alleen Pavel Chekov (Walter Koenig) mocht niet meedoen wegens budgettechnische redenen. Ondanks dat men beweert dat het beeld en geluid van de serie gereviseerd zijn is hier weinig van te merken, het geluid is soms niet goed en de beelden flikkeren hier en daar. Ook worden er zeer vaak beelden hergebruikt wat het kijken er niet leuker op maakt.

Een ander ding waardoor de serie uit de rij loopt met de gewone series wordt veroorzaakt door het feit dat het een tekenfilm is. Hierdoor kunnen sommige dingen, wezens en gebouwen de vorm of grootte hebben die in de gewone serie niet zou kunnen. Over het algemeen wordt alles hierdoor een stuk minder realistisch, voor zover Star Trek al realistisch te noemen is natuurlijk. Het is in ieder geval niet consistent met de gewone series.

Er staan zeer veel extra's op deze set, zo vind je onder andere: storyboards, tekst- en audiocommentaar en nog veel meer. Groot nadeel hierbij is wel dat de extra’s zeer vaak alleen te vinden zijn als je een episode selecteert. Van tevoren weet je dus niet of er extra’s bij een episode beschikbaar zijn of niet.

Ik kan niet zeggen dat ik met heel veel plezier deze serie heb zitten kijken. Terwijl de gewone series me zeker kunnen boeien kon deze serie dat zeker niet. Hierdoor kan ik ook maar twee sterren weggeven.

Label: Paramount Releasedatum: 7 december 2006
Kijkwijzer: Waardering: