Bordspel: Section X

Wil je na het zien van de succesvolle Amerikaanse serie Prison Break eens zelf proberen te ontsnappen uit een zwaarbewaakte gevangenis? Het nieuwe spel Section X van The Game Masters is een bordspel waarbij je zelf een weg uit de gevangenis moet zien te vinden, andere gevangenen dwars moet zitten en zo snel mogelijk het vrije land bereiken.

Bordspellen zijn terug van nooit weggeweest. Zeker na het immens populaire Kolonisten van Catan herontdekken veel volwassenen het plezier van het spelen van de langere bordspellen. Eén van de uitgevers van nieuwe spellen is The Game Master en deze presenteerde recent het nieuwe spel Section X, bedacht door Chislaine van den Bulk.

Het spel oogt vrij eenvoudig; een groot vierkant bord met daarop in het midden het gevangeniseiland en eromheen, in de hoeken, een viertal stukjes land. Tussen het eiland en de rest van het land vind je een flinke hoeveelheid vakjes. Het is de bedoeling om met een aantal gevangenen een tunnel te bouwen tussen het eiland en het vaste land, zodat ze kunnen ontsnappen. De tunnels worden gebouwd met de tunnelonderdelen, die als een soort chips naast het bord worden opgesteld. Elke beurt mag de speler een tunnelonderdeel pakken en toepassen in zijn tunnel, maar mag deze ook opsparen voor een later moment. Daarnaast mag de speler de tunnelonderdelen draaien en verwisselen, al mag dit maar één keer per beurt. Door je gevangenen tactisch te verplaatsen en de tunnels op het juiste moment te veranderen kun je zo snel mogelijk naar de overkant en eventueel tegenstanders de pas afsnijden. Een moeilijkheid in het spel is dat, wanneer er twee gevangenen van welk team dan ook aan land zijn, alle gevangenen die nog vast zitten in een tunnel in het water verdwijnen. Het is dus zaak om zo snel mogelijk al je gevangenen veilig op land te krijgen. Gelukkig heb je ook nog de mogelijkheid om schuilplaatsen te bouwen, waar je je pionnen kunt plaatsen om ze te beschermen tegen een instorting.

Als je Section X een keertje speelt dan merk je al snel dat het spel een stuk meer is dan braafjes een tunnel neerleggen. Als je wat handigheid krijgt en alle regels echt doorhebt leer je hoe je je tegenstander dwars kunt zitten. Het spel lijkt daardoor een beetje op het bekende Mens Erger Je Niet (waar je ook poppetjes van A naar B moet zetten), maar kent gelukkig wel veel meer mogelijkheden en trucjes. Je moet de eerste keer dat je het spel speelt zeker de gebruiksaanwijzing er even bijhouden, want het is niet bepaald een spel dat zichzelf uitlegt. Door een veelvoud aan mogelijkheden per beurt kan er bijvoorbeeld soms onduidelijkheid ontstaan over wat wel en wat niet mag. Het spel duurt ongeveer tussen de 45 en 60 minuten als je het met twee personen speelt en is daardoor erg geschikt voor elke gelegenheid. Section X moet echter wel aan de keukentafel worden gespeeld, want je hebt er toch wel wat ruimte voor nodig.

Section X is mooi uitgevoerd en bevat een redelijk duidelijke gebruiksaanwijzing. Houd hem echter zeker tijdens het spelen bij de hand, want niet alles is direct duidelijk. Het spel is volgens de uitgever geschikt voor spelers vanaf 10 jaar, maar tel er gerust een aantal jaartjes bij. Section X is een lekker tactisch spel waarmee je je tegenstanders flink dwars kunt zitten. Dat maakt het bijzonder geschikt om met wat vrienden te spelen, zeker als iedereen fanatiek voor de overwinning gaat. Het valt namelijk niet mee om tegelijk je eigen gevangenen te bevrijden en anderen de doorgang te belemmeren. Laat de regenachtige herfst maar komen!

Uitgever: The Game Masters Leeftijdscategorie: vanaf 12 jaar
Speelduur: 45-60 minuten Waardering: