Film: The Devil Wears Prada

Meryl Streep speelt in The Devil Wears Prada, de film naar het gelijknamige boek van Laura Weisberger, de grote roerganger Miranda van het succesvolle glamourmagazine Runway. Haar wil is wet en zelfs de kleinste kreukel in het toiletpapier zet haar humeur op doden. Haar macht is dan ook vooral gebaseerd op angst, zoals het een rechtgeaarde dictator betaamt. Natuurlijk overleeft niet iedereen haar bewind en ook nu is ze weer op zoek naar een nieuwe assistente. Aangezien alle vorige mislukkingen modepopjes waren, probeert ze het nu maar eens met een "dikke" nerd. Detail: de nerd lijkt een van de dunste in de hele film, misschien dat zoiets onder humor moet vallen? En wat ze van de nieuwkomer vindt, laat ze ook duidelijk blijken, zoals je kunt zien op de teaser op de website. Lekkere binnenkomer voor Andy. Die (Anne Hathaway) laat zich echter niet kennen en zet alles op alles om aan de hoge verwachtingen te voldoen. Zonder het zelf door te hebben, zet ze haar leven opzij en is ze 24/7 in dienst van Miranda.

Hoever wil ze daarin gaan? Het lijkt geen keuze. Andy lijkt gewoon langzaam opgeslokt te worden in het wereldje van de mode tot er geen weg terug meer is en ze haar privé-leven en al haar principes overboord gooit. Ze kleedt zich volgens de laatste mode en leeft er steeds meer naar. Ze wordt zelfs gedwongen om zelf zulke harde beslissingen te maken als Miranda zelf nodig acht voor de Runway. Ten koste van anderen en wat traantjes in haar mooie bambi-ogen, bereikt ze de top. Wie weet, ziet Miranda in Andy wel haar opvolger. Dat is goed doordacht. Niet dat er ook maar een greintje sympathie voor Cruella De Vil wordt ontwikkeld, maar het is wel duidelijk dat zulke spijkerharde mentaliteit nodig is om aan de top te blijven, getuige ook het slot van de film. Dan blijft nog de vraag of je daar alles voor over moet hebben. Drie keer raden wat Andy gaat doen.

Een film met een wijze les dus en dat maakt de weg vrij voor een ongelofelijk voorspelbare flauwe film. Alle verwachtingen worden voorgekauwd en in hapklare brokjes opgelepeld en volkomen rechtlijnig uitgevoerd. Zelfs al hoort dit bij het genre, dan nog had het beter als een kinderfilm gepromoot kunnen worden. Vervang Prada door Oilily en klaar ben je. En een scherpe sneer richting de modewereld? Zelfs dat valt mee. Alleen richting zakenwereld misschien, maar in de film zelf wordt het belang van mode nog vrij acceptabel gemaakt door een monoloog van Meryl Streep. Zij is niet geheel onverwacht de ster van de film, zowel door haar kwaliteiten als het ontbreken van enige oppositie steekt ze zelfs zonder naaldhakken met kop en schouders boven de rest uit. Helaas kon zelfs zij dit slappe tussendoortje niet redden. Aangezien de film eigenlijk al weer een paar maanden oud is, is de getoonde fashion ook alweer gedateerd en kan deze film rechtstreeks in de uitverkoop.

Label: 20th Century Fox Releasedatum: 12 oktober 2006 Kijkwijzer: