Spel: Kaleidoscope Classic

Vroeger had je Rubik's Cube - overigens hard aan het werk voor een comeback zoals de Wuppies -, tegenwoordig is menig WC verrijkt met een Sudokuscheurkalender. Wat zou de volgende hype worden? Deze Kaleidoscope Classic? Een hype is het in elk geval niet. Deze puzzel timmert vanuit Down Under al langer aan de weg, daar was het een direct kassucces als het best verkochte spel. Maar wat is het?

Op dit moment is de puzzel in de handen van mijn moeder.

Het ziet eruit als een schaakbord, tot het moment dat je het uit je handen laat donderen. Dan valt het uiteen in achttien Tetris-achtige blokjes van verschillende grootte en kleurcombinaties. De ene kant zwart en rood, de andere kant zwart geel en blauw, net een graadje pittiger dus. De bedoeling is dat je deze dan weer tot een vierkant weet te verweven en dan liefst ook nog met een motiefje. In het bijgeleverde boekje zitten 101 figuren die je moet zien op te lossen, zeg maar pixelart. De meest basic figuren hebben uiteraard alleen zwart en rood en vaak meerdere oplossingen, de combinaties met zowel rood maar ook blauw en geel uiteraard een stuk pittiger.

Mijn oma klaagt nu dat er een blokje verkeerd is gemaakt.

De frustratie komt vooral tegen het einde, als er nog maar één gat is en het ene stukje in je hand daar dus niet past. Wat dat betreft, zitten de speelstukken goed in elkaar. Als ze tegen elkaar liggen zie je namelijk de individuele stukjes niet meer. Dit is natuurlijk de hele truuk van de verslaving. De ene keer vind je de oplossing zo, de volgende keer vereist heel wat meer inspanning.

Volgens mijn pa moet je de kleuren tellen.

Het spel valt ook met twee-, of drietallen te spelen, oftewel enKounter. De bedoeling is dan uiteraard weer om bepaalde figuren te maken, waarbij elk vakje een bepaalde waarde meekrijgt. Zeg maar zoals de drieletterwaarde vakjes bij Scrabble, maar dan levert elk vakje dus punten op. Hierbij is het dus helemaal niet zo vanzelfsprekend om het figuur te volmaken, integendeel, je probeert al snel je tegenstander te blokkeren. Solo of tegen elkaar, hoe dan ook moet je je hersens behoorlijk pijnigen. En vooral blijven puzzelen...

En nu wil ik zelf weer!

Het spel is behoorlijk handzaam en neemt dus makkelijk mee op vakantie, mocht je de Nederlandse zon nog willen ontvluchten. Ook op internet is het spel vertegenwoordigd, bij DeLuxe krijg je toegang tot een website die de komende 100 jaar elke week een nieuwe "challenge" geeft. Het is dus maar een kwestie van tijd voor een eigen topic op het FOK!forum, waar nieuwe uitdagingen worden geplaatst of het grote gezweem met oplossingen zal plaatsvinden. Solo is het interessanter dan met meerdere spelers, maar desondanks krijgt de Kaleidoscope Classic de volledige score.

Distributie: PS-Games Waardering: