DVD: Tiet veur VERONA

Na het succes van Pisa, konden Harry Vermeegen en Henk Spaan natuurlijk niet stoppen met hun humoristische tv-programma. Maar omdat ze verhuisden naar een andere omroep, het nieuwe en brutale Veronica, moesten ze een nieuwe naam bedenken voor deze lol. De I en C verdwenen uit de naam van de omroep en zo ontstond Verona. De hoogtepunten van deze serie zijn nu verzameld op twee dvd's onder de naam Tiet veur Verona, een verwijzing naar één van de terugkerende items uit het programma, "De Boerderie". Is Verona vergelijkbaar met Pisa en is het nog wel geschikt voor 2006 of heeft de tijd de humor doen verbleken?

Koud he!

Op de cover van Tiet veur Verona staan een aantal bekende fragmenten uit de serie afgebeeld. De titel van de DVD is vernoemd naar de naam van de serie, Verona, en naar een bekende kreet uit 'de Boerderie'. Een soort feuilleton over de belevenissen van een boerenfamilie, waarbij de zoon, Harko, op een dag Maria ziet verschijnen. Daarna is het dolle pret op de set, alle vooroordelen over boeren en de kerk komen voorbij en het enige frisse is de Heilige Maagd zelf. Veel leuker is de wijze waarop Henk en Harry proberen een journaal te maken voor Veronica. Met de gespeelde naïviteit van Harry Vermeegen en de quasi-boze Henk Spaan worden gebeurtenissen van toen op knullige wijze gefilmd. Een van de bekendste termen van het programma is afkomstig van deze grappige journaals: "Koud hè!".

Ook de andere fragmenten op de twee dvd's zijn wel aardig om te zien, maar het gaat met zijn up's en down's. De humor is misschien tijdloos, maar de uitvoering en de setting zijn soms zo gedateerd dat het voor de jongere kijkers misschien allemaal wat te ouderwets is. Een ander nadeel is dat de verschillende onderdelen die het programma op tv kende, nu allemaal direct achter elkaar te zien zijn. Je krijgt dus wel erg veel "Boerderie" of "Radio Perfecto" in één keer te zien, terwijl dit bij de originele serie veel beter verspreid was. De beeld- en geluidskwaliteit zijn niet altijd even goed, maar dit is natuurlijk logisch gezien de leeftijd. Naast de hoogtepunten uit de serie bevat de eerste dvd ook een mp3 en ringtone van "Bitte, bitte, ja (ja wij gaan naar Moffrika)".

Tiet veur Verona is het vervolg op de succesvolle serie Pisa. En om eerlijk te zijn ligt het niveau een tikkeltje lager dan bij Pisa. Het is misschien een vooroordeel, maar het lijkt er een beetje op alsof de verhuizing van de VA!RA naar Veronica ervoor heeft gezorgd dat het allemaal iets banaler is geworden. Alsof Ab Normaal (dat vervelende moppentappende konijn) een baantje als scriptschrijver heeft uitgeprobeerd. Wat mij betreft hadden de heren meer items als "Bovenop het Nieuws" mogen maken, of in ieder geval meer materiaal van dit nepnieuws op dvd mogen zetten; gelukkig dat ze deze quasi-serieuze benadering meer hebben toegepast bij de opvolger van Tiet veur Verona, Die Twee. Wat dat betreft hoort deze DVD gewoon in de chronologie van Harry Vermeegen en Henk Spaan, maar qua leukigheid hadden ze deze serie een lagere prioriteit mogen geven.

Label: B-Motion Releasedatum: 8 mei 2006 Kijkwijzer: