DVD: The Hitchhikers Guide To The Galaxy

H2G2 hoes
Breuls review van de film lees je hier, maar je mag gerust verder lezen voor mijn commentaar. Graag zelfs. Het verhaal is bekend. Zo niet, zul je even een mooi hoekje in de kamer moeten gaan zoeken om je daar diep te gaan schamen. Of nog beter, snel naar de boekhandel gaan om in elk geval de gedrukte versie aan te schaffen. De wereld te verdelen in twee hokjes, Zij die het Boek gelezen hebben en de rest. Aangezien tegen de tijd dat je dat boek uit hebt deze review alweer verdwenen is uit de tracker:

Arthur Dent (Martin Freeman uit oa The Office) wordt door zijn vriend Ford Prefect (Mos Def) meegesleurd voor een laatste paar biertjes. Dents huis moet verdwijnen voor een nieuwe ringweg, gelijk de aarde moet wijken voor een hyperspace snelweg. Alles is relatief. Al liftend komen ze uiteindelijk terecht in het hypermoderne ruimteschip The Heart Of Gold, waar ze samen met Zaphod Beeblebrox (Sam Rockwell), de president van het Universum, Marvin, de paranoïde androïde, en Trillian (Zooey Deschanel), Dents ware liefde, een flinke ruimtereis maken op zoek naar The Ultimate Question Of Life, the Universe and Everything. Het antwoord is namelijk al bekend.
SPOILER
42
H2G2, zoals het fenomeen vaak wordt afgekort, wordt vaak geschaard onder Sci-Fi, maar dat gaat eigenlijk nergens over. Goed, het hoorspel, het boek, de TV serie en deze film spelen zich af in de ruimte, maar dat was het dan ook wel zo'n beetje. Het draait meer om vele woordgrappen en uitgebreide relazen over de meest unieke voorwerpen. Stel je voor dat Monthy Python ene George Lucas hypnotiseerde, vlak voor het maken van welke Star Wars episode dan ook, maar dan alle Star Wars ineen probeert te proppen. De film heeft niet de ruimte om zo diep op alles in te gaan. Zaphod beperkt zich voor de leek in de film tot een over-de-top doldwaze spacecowboy, wat zijn karakter eigenlijk te weinig eer aandoet. De overbekende babelfish wordt slechts aangestipt, terwijl het verdeeld over wat pagina's eigenlijk de afwezigheid van een God aantoont.

Vogon leest gedicht voor.

Overigens is hiervan een korte uitleg in de extras aanwezig. Andere extra's zijn twee commentaar-tracks bij de film, zo nu en dan erg interessant. Ze zijn niet zwaar humoristisch, maar wel gevuld met achtergrondinformatie zoals de reden van de platte neuzen van de Vogons. Natuurlijk staat ook de trailer op de schijf en enkele "deleted scenes" en ook nog eens "echte deleted scenes". De "Making Of" is niet heel boeiend helaas.

De chaos maakt de film moeilijk te beoordelen. Voor een H2G2-maagd misschien net te bizar, te chaotisch, maar voor een liefhebber een aanslag op zijn fantasie. Door de film worden bijvoorbeeld de Vogons ineens werkelijkheid en is er geen ruimte meer voor eigen fantasie. De landing op de planeet Vogon is trouwens nieuw in het verhaal, eveneens de rol van Malkovich als Humma Kavula, leider van een sekte. De volgelingen geloven in het ontstaan van het Universum door een gigantische niesbui en wachten vol angst de komst van een zakdoek af...

Humma Kavula

Het gaat nergens over? Vergis je niet. Overal zit wel een kern van waarheid in, alleen heeft Adams er indertijd zo'n draai aan weten te geven dat de parodie vaak niet eens opvalt. Geniaal. Deze nieuwe verhaallijnen geven de film weer wat extra's, weer een extra verdieping in het heelal dat H2G2 heet. Alleen het o zo Amerikaanse liefdeslijntje tussen Trillian en Arthur had snoeihard achterwege mogen blijven.

Tot slot geheel in stijl een paradoxale raad:
Ken je het boek, laat die kennis dan los.
Ken je het boek niet, lees eerst het boek.