Spel: De Bezeten Fles

De Bezeten Fles, het klinkt als een simpel kroegspel waar André Hazes zelf de kaarten deelt en het enige doel is om goed zat te worden. Op voorhand dus al een puik spel! Het spel is echter gebaseerd op een verhaal van Robert L. Stevenson, geschreven in 1893 en heeft weinig met drank te maken. Er wordt verhaald over een glazen fles, bezeten door een kwade geest. Deze demon geeft de bezitter alles wat hij maar wenst. Dat klinkt vrij positief natuurlijk, maar de manier waarop hij de wens uit laat komen is niet altijd even schoon. Het addertje onder het gras moet nog komen: Sterft de eigenaar met die fles nog in zijn bezit, dan brandt zijn ziel eeuwig in de hel. Bovendien kan de fles alleen verkocht worden voor een lager bedrag dan waarvoor de eigenaar hem gekocht heeft. Een moeilijke taak, zeker als de mogelijke koper ondertussen argwaan heeft gekregen over de achtergrond van de fles...

Dit is vertaald naar een spel met een houten flesje en 37 kaarten. De kaarten worden opgedeeld en er worden slagen gehaald zoals bij vele andere kaartspelen. De winnaar van de slag krijgt alle kaarten en de bijbehorende punten. Echter, als er een kaart wordt gespeeld met een waarde lager dan de huidige waarde van de fles, wordt deze verkocht voor die waarde en wint de speler van die kaart eveneens de slag. Zo zijn punten middels een lage troef makkelijk verdiend, maar daalt de waarde van de fles en wordt een toekomstige verkoop een stuk moeilijker. In het begin van het spel natuurlijk nog genoeg kans om de fles kwijt te raken, al blijft er uiteindelijk natuurlijk altijd iemand mee zitten. Die krijgt geen punten uit zijn behaalde slagen en zelfs minpunten, de wraak van de flesduivel!

Dat zijn kort de regels en zoals zo vaak moet je het doen om het precies te begrijpen. De Bezeten Fles is een klein spel met slechts enkele regels, wat echter net zoals bijvoorbeeld Koehandel diepe gronden heeft. In tegenstelling tot dat spel is De Bezeten Fles net iets minder geniepig, al kan dat echter ook op zijn tijd ook erg leuk zijn. Bij de spelregels zit ook het verhaal en het is verbazingwekkend hoezeer het spel past binnen die proza. Op de kaartjes zitten ook afbeeldingen en teksten uit dit verhaal, maar deze doen verder niet ter zake. Het is gewoon de aankleding die dit verder vrij abstracte spel sfeer geeft.

Het is geschikt voor twee tot vier spelers, al speel je met twee spelers met een blinde en open hand of een dummy. Deze varianten maken het spel een stuk tactischer. Je weet immers meer van de mogelijkheden en kunt daar proberen op in te spelen. Natuurlijk kun je nog met een slechte hand beginnen, toch lukt het verrassend vaak om hier toch voordeel uit te halen. Er zit een beetje geluk in het spel, maar het gaat vooral tactisch spelen. Let wel, het kost enkele rondes om hier gevoel voor te ontwikkelen. Met alleen een houten flesje en een setje kaarten als inhoud is de doos vrij groot. Dit is ongetwijfeld uit commercieel oogpunt gedaan. Met een prijs van onder de 10 euro is het zijn geld meer dan waard.

Uitgever: University Games Leeftijd: 10+ Spelers: 2-4