Bordspel: Exago

De naam Exago is afgeleid van het woord 'hexagon', wat niets meer betekent dan zeshoek. Het idee achter het bordspel is eigenlijk heel eenvoudig: de basis is - zoals gezegd - het spelletje vier op een rij. Met drie tot zes spelers is het doel om zelf vier stenen op een rij te leggen en andere te juist te belemmeren om dit doel te bereiken. Je krijgt hiervoor zes zeshoekige stenen die je op het bord moet leggen.

Bij iedere beurt moet je een steen neerleggen. Zijn je stenen op, dan moet je je stenen op het bord gaan verleggen. Je kunt Exago ook met twee personen spelen. Je krijgt dan elk twaalf stenen tot je beschikking en het doel is dan om als eerste vijf steentjes op een rij te krijgen.

Nu ben ik nooit een ster geweest als het om vier op een rij gaat. Toch leek dit spel me erg interessant. En dat is het ook! Zowel met drie (of meer) als met twee spelers is het een leuk spel om te doen. Als je het met meer dan twee spelers speelt, ben je zo tien minuutjes bezig met een spelletje. Met zijn tweeën is het een ander verhaal. Soms duurt een spel een kwartier, een tweede potje kan binnen tien seconden al bekeken zijn. Als je het spel wat vaker speelt, merk je dat er best slimme tactieken nodig zijn om te kunnen winnen.

Een klein nadeeltje van Exago vind ik dat - hoewel het spel erg basic is - er nog best veel aanvullende regeltjes nodig zijn om het spel eerlijk te houden. Zo moet je met drie of meer spelers waar nodig je linker buurman blokkeren en niet de andere spelers. Door deze regel moet je als speler soms maar hopen dat iedereen even slim speelt en dat een ieder ook daadwerkelijk zijn linker buurman blokkeert als dat nodig is. Ter compensatie hiervan moet je na ieder gespeeld spel met drie of meer mensen van plek wisselen om zo de kansen van iedereen een beetje gelijk te houden. Kortom, met meer dan twee spelers moet je niet alleen de slimste zijn, maar ben je ook nog enigzins afhankelijk van de andere spelers. Met twee spelers heb je hier natuurlijk geen last van.