Bordspel: Battle of the sexes

Een strijd tussen de mannen en de vrouwen. Dat is wat het spel pretendeert te zijn. Als de doos wordt geopend is er niet echt een spectaculair spel te zien. Een aantal stapeltjes met kaartjes, een speelbord en een zakje met pionnetjes. Direct de gebruiksaanwijzing erbij pakken om eens te kijken wat de bedoeling is. Als snel blijkt dat het spel vooral draait om kennisvragen over typische vrouwen- en mannenzaken. Zo zijn er dus ook mannenkaartjes (met vragen aan de vrouwen) en vrouwenkaartjes (met vragen aan de mannen). De spelers (vanaf vier personen) moeten naar gelang de sexe van de deelnemers teams vormen en zo tegen elkaar spelen. Het bord bestaat uit twee gedeeltes. Allereerst is er de vrouwenzijde (daar beginnen de vrouwen) en de mannenzijde (waar de mannen beginnen). Het beginnende team krijgt een vraag van de tegenstander; deze vraag mag door de tegenstander worden gekozen uit een drietal vragen per kaartje. Als het antwoordende team de vraag goed heeft beantwoord moet de vragensteller een andere vraag van hetzelfde kaartje stellen. Per goed beantwoorde vraag mag het spelende team een stapje vooruit doen. Het doel hiervan is het zo snel mogelijk bereiken van de andere kant van het speelbord met twee pionnen. Door een aantal valkuilen op het bord kan een team gehinderd worden de overkant te bereiken, al komen deze slechts sporadisch voor.

Een gedeelte van het spelbord

De vragen in het spel zijn volgens de doos typische mannen- en vrouwenvragen. De mannen moeten zich een kenner tonen in de tegenovergestelde sexe en vrouwen worden geacht de kennis van de mannen te evenaren. De meeste vragen in het spel zijn te stereotiep voor woorden. Zo moeten vrouwen de meest onmogelijke vragen over het wereldkampioenschap voetbal in 1974 beantwoorden en moet de man zijn hersenen laten zwoegen om een antwoord te geven op de vraag hoeveel stuks maandverband er in één verpakking zitten. Mochten de hormonen voor aanvang van het spel al aan het gieren zijn, dan is dat na een dergelijke vraag zeker niet meer het geval. De vragen zijn soms te moeilijk, een andere keer veel te makkelijk, maar het grootste probleem is dat ze in geen geval grappig of bijzonder zijn.

De vrouwenkaart

Een aantal vragen die aan het mannenteam gesteld kunnen worden

De mannenkaart

Een aantal vragen dat aan het vrouwenteam gesteld kunnen worden

Het leukste aan het spel is dat de vragenstellers dus de keuze hebben uit een drietal vragen. Ze moeten dus inschatten welke vraag het moeilijkst te beantwoorden is voor de tegenpartij. Op zich leuk gevonden, maar het zorgt er wel voor dat het spel soms erg lang kan duren.