Cygnus Enterprises

Pheno

Cygnus Enterprises gaat deze week in Early Access. We mochten alvast aan de gang op de planeet Mytilus om te zien wat we van de game mogen verwachten. In het spel stuurt het bedrijf Cygnus Enterprises aannemers naar planeten in het sterrenstelsel om daar buitenposten op te bouwen en mensen aan te sturen. In de intro gaat het al mis en ontploft je ruimteschip in de buurt van de planeet Mytilus. Je ontsnapt ternauwernood aan de dood door met een pod een noodlanding te maken. Geen goede start dus.

Je vindt een verlaten buitenpost en jouw trouwe drone-assistent PEA geeft aan dat je deze zult opnieuw moet bouwen om te overleven. Er groeien allerlei resources rondom je basis. Deze kun je niet onbeperkt pakken. Je krijgt namelijk maar tien staminapunten en elke resource die je oogst kost je een punt. Het plukken van een fruit kost je zelfs twee punten. Ook zijn er resources die je nog niet kunt gebruiken, die zul je eerst moeten onderzoeken. Met die resouces kun je de verschillende faciliteiten weer voorzien van werk. Zo kun je dingen gewoon vernietigen voor energie, maar ook nieuwe technologieen onderzoeken die ook resources kosten. Eten is er ook nodig, dus spullen als fruit en graan zijn weer nodig om de kantine te voorzien van genoeg voedsel.

Cygnus Enterprises - Base (Foto: Netease)

Cygnus Enterprises laat je niet zonder hulp aankloten, je krijgt naast een main quest ook steeds optionele quests die je helpen je basis uit te bouwen tot een steeds beter lopend geheel. Niet heel ver in het spel bouw je al een factory om wapens en armor te craften, heb je een science lab om nieuwe schematics en perks te onderzoeken en bouw je een kloonfabriek om uh, klonen te maken.

Niet alleen de quests helpen je, ook je trouwe metgezel PEA is er niet voor niets. Deze multifunctionele drone kan communiceren met de meeste elektronische apparatuur van het bedrijf, waardoor de productiviteit in elke buitenpost of installatie aanzienlijk wordt verhoogd. Daarnaast kan PEA resources verzamelen, je industriële faciliteiten programmeren, zodat er allerlei onderzoeken of items in een queue worden gezet om onderzocht of gemaakt ter worden en de drone kan nog meer. Bij gevechten geeft PEA tactische informatie zoals telegraphs hoe een aanval zal verlopen, en hoe het gesteld is met je gear. Mocht je dood gaan in een missie, dan kan de drone ter plaatse een kloon neerzetten, als je die geproduceerd hebt in je buitenpost.

Cygnus Enterprises - Combat (Foto: Netease)

Om verder in het verhaal van Cygnus Enterprises te komen zul je niet alleen de buitenpost moeten repareren en uitbreiden, maar ook op zoek moeten gaan waar je bent, waarom de buitenpost verlaten is en waarom de plaatselijke flora en vooral fauna zo agressief zijn. In Early Access zijn er zeventien hoofdmissies, en heel veel missies die steeds weer opnieuw gegenereerd worden. Deze zijn er in drie smaken: combatmissies waarin je daadwerkelijk speelt, maar er zijn ook resource-missies en missies met een keuze die je resources, een extra bewoner, een item of iets anders opleveren. Deze twee missiesoorten hebben geen echte gameplay, het is een kwestie van kiezen in de wereldkaart wat je wil en dan krijg je dat.

Je personage kun je niet alleen in uiterlijk aanpassen. Je hebt de keuze uit zes skillsets met elk weer een skilltree. Je mag zelf combineren, je zit niet vast aan een skilltree. Zo heb ik gekozen voor wat punten in ‘medic’ om me te kunnen genezen tijdens de strijd en heel veel in de ‘security’-tree want die levert heel veel kans op stuns. Mocht je wat willen experimenteren dan kun je jezelf respeccen in de Cloning Facility.

Cygnus Enterprises - Skilltree (Foto: Netease)

Dan heb je nog je uitrusting zelf. Er zijn allerlei soorten wapens en armor, sommige nog niet te gebruiken omdat je een x aantal punten in een specifieke skilltree moet hebben. Ik zweer nu bij de rocket launcher. Je hebt maar drie schoten voordat je alweer moet herladen, maar het doet zo veel damage. Tel daar die stun van skills bij op en je overleeft het lange herladen meestal wel. Hoe meer je een wapen gebruikt, hoe meer mastery points je krijgt en daarmee toegang tot sterkere wapens in die categorie.

Team Miaozi, de ontwikkelaar van Cygnus Enterprises, wil met deze Early Access graag feedback krijgen. Daarom is er ook een ingame feedbacktool waar je een screenshot kunt plaatsen met commentaar, bugs kunt melden enzovoort. Ze beloven ook aanwezig te zijn op Steam fora, Reddit, Discord en meer om te horen waar ze de gameplay-ervaring kunnen verfijnen, prioriteit te geven aan toekomstige toevoegingen aan het spel en om extra functies te ontwikkelen.

De Early Access van Cygnus Enterprises smaakt naar meer. Grafisch loopt het soepel en de hoofdmissies zijn leuk. Als ik zelf feedback zou moeten geven hoop ik op wat betere inventory management, want na een paar uur zit je al vol met allerlei wapens en armor en zie je niet meer in een oogopslag welke daadwerkelijk beter is. Een sorteerfunctie zou al helpen. De twee soorten zijmissies die alleen een dialoog op de wereldmap zijn voelen wat misplaatst, zeker als je de hoofdmissies speelt waar veel meer aandacht naar lijkt te zijn gegaan. Al met al ben ik benieuwd wat het uiteindelijke spel gaat worden. Hoe het uiteindelijke micromanagement zal zijn in de buitenpost, hoe uitgebreid gaan de missies zijn en hoeveel builds zijn er te maken die daadwerkelijk impact maken, dus niet een metabuild waarmee je alles kunt winnen. Cygnus Enterprises komt 16 december in Early Access op Steam.