Teslagrad 2

Pheno

Je raadt het nooit, Teslagrad 2 is ook een Metroidvania. Ontwikkelstudio Rain Games maakt er maar een woordgrap van, ze noemen het de eerste 'Scandivania' omdat het spel zich in Scandinavië afspeelt.

Lumina, een jonge Teslamancer, strandt nadat haar luchtschip is neergestort in Wyrmheim, een afgelegen land in het noorden. Er staat een gigantische, verlaten toren boven een vallei aan het fjord, en ze hoopt daar toch hulp te vinden om weer thuis bij haar familie te kunnen komen. Net zoals in het origineel gebruikt Lumina elektromagnetische krachten om het avontuur te overleven.

Je komt namelijk niet alleen lastige begaanbare gebieden tegen, maar ook vijandelijke Vikingen, gruwelijke beesten geïnspireerd door de Noordse mythologie en allerlei boss fights. Naarmate je reis vordert, leer je nieuwe skills en vind je nieuwe uitrusting die nodig zijn om de geheimen van het land te ontrafelen en je te verdiepen in het duistere verleden van Lumina's voorouders.

Teslagrad 2 (Foto: Rain Games)

De gameplay in de demo van Teslagrad 2 zag er erg snel uit. Ik kreeg er Super Meat Boy-flashbacks van. Toen ik daar naar vroeg gaf de ontwikkelaar echter aan dat het vooral de timing van enkele sprongen is, de rest gaat eigenlijk vanzelf. Dus een hardcore platformer die superlastig is wordt het niet, het is vooral puzzelen met wat je waar en wanneer moet springen maar niet met constante supersnelle reflexen. Gelukkig, ik word ook een dagje ouder en de meegeleverde controllers van tegenwoordig zijn ook niet meer van hoge kwaliteit.

De platformpuzzels in Teslagrad 2 draaien dus om magnetisme. De echte natuurwetten gelden hier en er zijn dit keer ook ronde magneetstrips waardoor je als een natuurkundige mag gaan bepalen hoe die krachten precies met je skills gaat werken. Op een gegeven moment leek het haast het eerste level van Sonic, met allerlei loopings waarbij je Lumina op het juiste moment weer iets moet laten doen om snel door te blijven bewegen. Zo kan Lumina snel als een bliksemschicht voortbewegen, kan ze dat ook veel langer als ze een draad aanraakt, maar ze kan ook sliden en zichzelf opladen met magnetisme zodat ze een tegenpool wordt.

Teslagrad 2 (Foto: Rain Games)

De begeleidende muziek van Teslagrad 2 valt op. Deze is dan ook geïnspireerd op Noorse folkmuziek maar dan met een elektronisch tintje. De muziek past dan ook prima bij de handgetekende 2D-omgevingen. Cutscenes zijn er niet, er is ook geen tekst, of stem die je dingen uitlegt. Er zijn zelfs geen laadschermen met uitleg of hints. Perfect voor de ongeduldige Jimbo’s onder ons. Alles wordt verteld door de gameplaybeelden zelf en natuurlijk krijg je een makkelijkere puzzel om een net vrijgespeelde skill de demo’en.

Teslagrad 2 belooft verbeterde visuals, een grotere wereld en nieuwe tools om puzzels op te lossen. Er zijn meer magnetische mogelijkheden toegevoegd zodat je nog meer moet opletten. Want hoe gedraagt magnetische Lumina zich als je als een tegenpool oplaadt en dan springt richting een magnetisch veld dat jouw weer aantrekt terwijl er allerlei kronkelende magneten zich op het scherm bevinden? Dat moeten we in de lente van 2023 zelf ondervinden wanneer Teslagrad 2 voor pc, Switch, PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X|S en Xbox One uitkomt.