Park Beyond

Pheno

Bandai Namco en Limbic Entertainment kondigde tijdens de Gamescom opening Park Beyond aan, een pretpark-simulator voor pc, PlayStation 5 en Xbox Series X|S.

Met ik denk wel duizend of meer uur in Rollercoaster Tycoon, en een stuk minder maar niet onverdienstelijk in Planet Coaster vraag ik me natuurlijk meteen af wat Park Beyond gaat bieden ten opzichte van deze pretpark-games. In een, wel lange, zin vatten de makers hun game samen: "Park Beyond is een modern themaparkspel, waarmee je onmogelijke attracties kunt creëren, met diepgaand parkbeheer, dat het genre uitbreidt naar consoles en tegelijkertijd een nieuw soort ervaring voor pc-spelers biedt." Een mond vol, dus we kijken het even in hapklare brokken na.

Een van de speerpunten van Park Beyond is ‘impossification’. Elke attractie die er in de game is, kun je natuurlijk eerst in de normale versie die we allemaal kennen bouwen. Zo is er een reuzenrad, een carrousel, of een schommelschip met daar achter een kraken. Maar deze kun je met amazement points verder researchen. Dan krijg je bijvoorbeeld een reuzenrad in de vorm van een acht, of een carrousel met meerdere verdiepingen. De kraken gaat al wat wilder met de boot gooien. Nog verdere research levert een reuzenrad van 11 stuks op, een carrousel dat meer weg heeft van een taart met meerdere verdiepingen en een kraken die iedereen kotsmisselijk maakt door onderzeeërs in een megagroot aquarium te gooien en weer op te pakken.

Park Beyond (Foto: Bandai Namco)

De gekte is niet alleen maar de ‘normale’ attracties te vinden. De achtbanen zijn net zo knotsgek. Je mag met de zwaartekracht spelen omdat het wagentje van de achtbaan in allerlei vormen kan veranderen tijdens de rit. Zo krijgt het vleugels als je deze door een kanon laat wegschieten midden in de track, als het in contact komt met water wordt het een hovercraft en zo is er meer. Hierdoor kun je hele aparte achtbanen maken die voor nu nog compleet onmogelijk zijn. Natuurlijk komt dit met een buildtool die simpel te gebruiken gaat zijn, zodat je met de muis of gamepad makkelijk een eigen baan in elkaar kunt sleuren en pleuren.

Naast een sandbox is er ook een verhaalmodus in Park Beyond. Deze is opgedeeld in missies. Elke missie begint met een pitch, zodat je de doelen die je moet halen nog enigszins kunt aanpassen. Wil je een familiepark, of meer een park voor thrillseekers? Door wat vragen van de directeur en de financieel directeur te beantwoorden kun je de missie op die fronten naar je hand zetten, en ook budget of tijdsdruk zelf regelen. Je kunt het jezelf dus lastiger of iets makkelijker maken. Limbic belooft een uitgebreid management in Park Beyond. Toegangsprijzen van park en attracties, de prijzen van snacks, onderhoud, de usual suspects zijn er in ieder geval. De amazement points om de impossifications van je attracties te onderzoeken zijn in ieder geval uniek, maar meer weten we nog niet van het parkbeheer.

Park Beyond (Foto: Bandai Namco)

Om de game toegankelijk voor iedereen te maken is er de verhaalmodus om je langzaam te leren hoe alles werkt. Dat kun je dan later toepassen in de sandbox-modus, waar je geheel naar eigen inzicht los kunt gaan met thema’s, achtbanen en alle impossifications die er zijn. De besturing zal op pc via toetsenbord en muis gaan, maar ook de gamepad is meteen van meet af aan meegenomen in alle beslissingen. Door het niet later nog eens proberen te mappen willen ze zo ook de besturing voor elke soort gamer, pc of console, toegankelijk houden. En er zijn ook toegankelijkheidsopties voor de mensen met een visuele beperking. Om er zeker van te zijn dat Park Beyond gemaakt is voor de doelgroep zijn er verschillende communities van andere simulatiegames bij betrokken geweest om hun input te leveren op vroege builds.

Park Beyond biedt in ieder geval twee dingen extra ten opzichte van andere pretparkbouwgames. Impossification maakt attracties uniek, en ook de modulaire achtbaankarretjes met de transformaties maken het mogelijk nog bizardere achtbanen te bouwen. We mochten al een artwork zien van impossifications op de winkels en medewerkers van een pretpark, dus niet alleen de attracties gaan bijzonder kunnen worden, impossifacition is in Heel Park Beyond te vinden. We moeten nog even wachten, want de game komt ergens in 2022 uit op pc, PlayStation 5 en Xbox Series X|S.