Stranger of Paradise: Final Fantasy Origin

Pheno

Na de aankondiging van Stranger of Paradise: Final Fantasy Origin was het meteen foute boel voor PlayStation-eigenaren: de demo werkte niet en gaf een foutmelding. Gelukkig was deze redelijk snel opgelost en konden we alsnog kennismaken met deze Final Fantasy meets Souls.

De trailer liet het niet goed blijken, maar Stranger of Paradise: Final Fantasy Origin is namelijk geen standaard hack & slash-game. Er is eerst een tutorial waar ik iets te snel doorheen klikte en ik werd meteen op de vingers getikt. Nou ja, op mijn smoel geslagen door de eerste de beste vijand. Raar is het eigenlijk ook niet. Team Ninja is verantwoordelijk voor Nioh en Nioh 2, twee Souls-like games die ook niet gemakkelijk zijn.

Kortom, in Stranger of Paradise: Final Fantasy Origin moet je vooral niet te snel willen toeslaan en letten op de patronen die je vijanden hebben. Ook het gewone voetvolk kan aardig wat happen uit je gezondheidsmeter meppen. Een groot verschil met andere games in dit genre is dat je geen xp of items verliest als je doodgaat, dus in principe kun je steeds sterven, en zo levelen in de demo. Beetje cheap, maar de game is nog lang niet af en we weten nog niet of er consequenties in de complete versie gaan zijn. Ik kan me zo maar voorstellen dat ze iets met gil gaan doen, het geld uit Final Fantasy.

Stranger of Paradise: Final Fantasy Origin (Foto: Square Enix)

Je hoeft overigens niet te sterven om te levelen. Er zijn checkpoints die je health weer aftoppen, je potion-voorraad aanvullen, je en alle vijanden weer op de kaart zetten. Een soort bonfires dus, als we toch weer gaan vergelijken met Dark Souls. Ze zijn niet overmatig aanwezig, maar je gaat geen kwartier rondrennen zonder zo’n checkpoint te zien. De bossfight met Chaos is zoals je mag verwachten. Enorme healtbar, staminabar en aanvallen. Denk je hem te snappen, dan verandert zijn aanvalspatroon en mag je opnieuw ontdekken wanneer je weer kunt toeslaan. Mijn eerste poging as op level 10, dat was wat te enthousiast, maar gelukkig level je in deze demo snel om nog wat pogingen te doen.

Wat Stranger of Paradise: Final Fantasy Origin interessant maakt is de toevoeging van jobs uit Final Fantasy. Je begint als een Swords Man en krijgt een great sword in je handen. Tijdens je tocht versla je vijanden en krijg je xp. Level je, dan krijg je een skillpoint die je in een skilltree uit kunt geven. Daarin zitten ook specialisaties, zoals een Warrior. Gebruik je andere wapens, zoals een halberd, dan verandert je job naar Lancer. Die heeft weer allerlei skills en passives in zijn eigen skilltree, en ook bijvoorbeeld de specialisatie Dragoon. In de demo zijn er drie jobs, je kunt ook nog een Mage spelen, die kan specialiseren naar een Dark Mage. Het fijne, je hoeft niet te kiezen, je kunt tijdens het vechten wisselen tussen twee jobs, of zelfs tussen een job of zijn specialisatie. Dus als je eerst een vijand wil bevriezen met Blizzera om daarna met een halbert toe te takelen: het kan.

Stranger of Paradise: Final Fantasy Origin (Foto: Square Enix)

Tijdens gevechten kun je blocken, parryen en natuurlijk snel een aanval ontwijken. Een nieuw iets om je te verdedigen is de Soul Guard. Je verbruikt dan wat stamina, maar die guard blokt wel magische aanvallen en je krijgt zelf mp terug om weer speciale aanvallen te doen. Dan is er nog een Soul Burst als aanval. Is de staminameter van een vijand leeg, dan kun je een one-hit kill doen met een speciale aanval die ook mp terug geeft.

Toch laat de demo van Stranger of Paradise: Final Fantasy Origin ook problemen zien. Je hebt twee metgezellen, maar ik heb die vaker verslagen op de grond zien liggen dan wat anders. Misschien dat ze op easy meer overleven, maar ze zijn nutteloos op de hoogste moeilijkheidsgraad. De enige rol die ze bij mij gespeeld hebben is als meatshield, zodat ze klappen opvangen waar ik anders mee had moeten dealen. Geef ze ook een job, wat AI-commando’s en een mogelijkheid om ze te healen nog voordat ze dood zijn. Nu kan ik alleen toekijken hoe ze naar een vijand rennen en zichzelf laten verslaan.

Stranger of Paradise: Final Fantasy Origin (Foto: Square Enix)

Grafisch is het spel best donker en saai te noemen. Ik speel het op een PlayStation 5, maar zo ziet het er zeker niet uit. Het is een grauwe bedoening en heb nog nergens in de demo een “wow”-moment gehad. De personages, waaronder hoofdrolspeler Jack, doen me nog helemaal niets. Hij zegt niet zo veel, ik ken hem niet en zijn partners voelen me nog als ballast in gevechten en nog karakterloos in de cutscene met Chaos. Het enige voordeel, er werd niet zoveel ‘chaos’ geroepen als in de trailer.

Stranger of Paradise: Final Fantasy Origin heeft zeker potentie. Als Final Fantasy-fan ben ik zeker in voor een Souls-game. Team Ninja heeft het jobsysteem leuk bedacht, al hoop ik nog wel meer jobs te zien zoals ninja, monk of zelfs een dancer. Maak het nog meer Final Fantasy. De teamleden die je hebt lopen er nu nog voor spek en bonen bij. Ik hoop dat ze die een grotere, nuttigere rol gaan geven door ze bijvoorbeeld een support job te geven. Wat consequenties als je doodgaat zou een leuke Souls-achtige toevoeging zijn. De makers hebben al aangegeven open te staan voor suggesties, dus hopelijk zien we in 2022 wat ze er uiteindelijk van gebakken hebben. Dan komt Stranger of Paradise: Final Fantasy Origin uit op PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One, Xbox Series X|S en pc. De demo is in ieder geval tot 24 juni te downloaden voor PlayStation 5.