Marvel's Avengers

Pheno

In januari 2017 kregen we een teasertrailer van Marvel te zien waarin zij aankondigde met Square Enix een Avengers game te maken. We zagen wat spullen van helden, zoals de hamer van Thor onder het puin en er werd gemeld dat Crystal Dynamics en Eidos Montreal de ontwikkelaars waren. En toen werd het stil. Heel stil. Pas twee jaar later, tijdens E3 2019 kwam er een trailer en werd er een demo getoond van Marvel’s Avengers. Op Gamescom was diezelfde demo ook voor de pers speelbaar. En nu, een jaar later, mogen gamers zelf aan de slag met een veel uitgebreidere bèta.

Het eerste level dat je mag doen is de demo die we nu al een jaar geleden gezien hebben. Tijdens het level wissel je van held en zo krijgen Thor, Iron Man, The Hulk, Captain America en Black Widow even hun moment om te shinen en te laten zien wat zij kunnen en hoe ze spelen. Ze spelen allemaal natuurlijk anders, en mijn favoriet blijft de Hulk met zijn Hulk Smash, niet denken maar rammen. Thor speelt meer als Kratos van God of War met zijn terugvliegende hamer, en natuurlijk kunnen hij en Iron Man vliegen, al is Iron Man meer van de lasers enzovoort. Voor ieder wat wils in ieder geval. Met de belofte dat er na de release helden bij gaan komen, het verhaal wordt uitgebreid en het allemaal gratis is, is alles natuurlijk top.

Marvel's Avengers - Hulk (Foto: Square Enix)

De verhaalmissies zijn gescript, dus daarin speel je met specifieke helden. Die missies in de bèta vond ik tof. Bijvoorbeeld een lange sectie met Kamala Khan (Ms. Marvel) en de Hulk, die proberen de harde schijf waarop Jarvis staat terug te halen uit een laboratorium. Op die manier willen ze Iron man en de andere Avengers vinden die na de ramp op A-Day uit elkaar zijn gegaan. In die missies zie je de verschillende speelstijlen van die twee en ook zijn de omgevingen aangepast naar met wie je speelt. Met de Hulk in gangetjes lopen is wat raar, dus die mag het betere springwerk doen om bij het lab te komen. Kamala mag daarna haar ledematen uitrekken om in het lab te gaan zoeken. Natuurlijk is het maar een klein gedeelte van het verhaal, maar je ziet al dat er wat problemen gaan komen en dat ze onderling ook nog wel wat problemen gaan hebben.

De bèta van Marvel’s Avengers gaat daarna een andere richting op. We mogen de War Table gebruiken om enkele demomissies te kiezen. Het zijn missies die je solo of in multiplayer kunt doen. Ik heb alle missies ook eens solo geprobeerd en het lukt, maar heeft wel wat frustrerende momenten. Niet omdat het moeilijk of uitdagend is, maar omdat de AI je niet bepaald helpt. Je moet bijvoorbeeld in een missie drie of vier punten veroveren en verdedigen. De AI heeft de hersenen van een Hulk, dus die rennen als kippen zonder kop rond. Als de vijand eens een gebied aan het veroveren is, dan doen mijn kunstmatige teamgenoten daar helemaal niets aan.

Marvel's Avengers - Fight (Foto: Square Enix)

In een andere missie moet een van de vier teamleden in een cirkel blijven staan terwijl er een timer afloopt. Nou, reken maar dat jij diegene moet zijn, de rest rent weer achter alles wat beweegt aan. Solo spelen: uiteindelijk lukt het wel, maar man man man, je wilt zo snel mogelijk met andere spelers aan de slag. Dat kon ook in de bèta, al was het spelen met random gekozen spelers uitgeschakeld. Je moet mensen uit je vriendenlijst uitnodigen. Dat ging vaak wel goed, maar als de verbinding weer eens verbroken werd bij het opzetten van het team, werd je weer terug naar het beginscherm gestuurd. Het beginscherm van het spel, niet van de missie-selectie. De connectieproblemen en de manier van afhandeling kan natuurlijk aan de bèta liggen, maar de AI lijkt me toch wel op punt moeten staan met nog een krappe maand voor release.

Ik ben nog niet geheel overtuigd van de singleplayer-ervaring van Marvel’s Avengers. Maar als je multiplayer kunt spelen moet het wel leuk zijn. En hier wringt de schoen nog wat meer in deze bèta. De twee verhaalmissies zijn gescript, dus heb je maar de mogelijkheid om bepaalde helden te gebruiken, maar elke andere random missie kun je in multiplayer met elke held spelen. Daar zijn de levels dan ook naar ontworpen en dat is eigenlijk heel jammer. Dat zorgt er namelijk voor dat die missies vrij generiek opgezet zijn. Elke held moet het kunnen spelen, dus er waren geen missies die alleen te doen waren als vliegend team bijvoorbeeld.

Marvel's Avengers - Warbot (Foto: Square Enix)

Het helpt ook niet dat alle helden zoooo traaaaaaag beweeeeegen. Het zijn vooral de heavy attacks die zo belachelijk lang moeten opladen. Er zit een heel combosysteem achter, dat je langzamerhand verder unlocked door te levelen, maar het voelt en ziet er allemaal hetzelfde uit. Games zoals Bayonetta en Dynasty Warriors hebben eenzelfde voortgang in het combosysteem, maar daar weet je precies wat er gebeurt als je een bepaalde combinatie doet en het ziet er ook indrukwekkender uit. Mij moet je na een weekend spelen al niet meer vragen wat vierkantje, vierkantje vierkantje vierkantje, driehoekje doet bij Black Widow. Waarschijnlijk gebeurt er ongeveer hetzelfde als bij Kamala Khan, alleen rekt zij haar ledematen uit.

De combat connect ook niet. Ik weet nog dat ik zoveel lol had met de Batman-games. Daarin zaten vloeiende gevechten en had je een vijand zo ver dat je een finisher kon doen dan zag je de knoppencombinatie boven hun hoofd. Dat zie je hier in Marvel’s Avengers ook, maar een vloeiend gevecht vooraf zit er niet in. De camera zit te dicht op je nek, je hebt geen overzicht en je kunt ook niet aangeven dat je vloeiend naar een volgende vijand wil springen of bewegen. Het gaat allemaal erg houterig en uiteindelijk ga je maar wat buttonbashen en laat je die combo’s voor wat het zijn. Hier moet echt nog wat gedaan worden zodat het ‘diepe’ combosysteem dat gebouwd is ook leuk is om te gebruiken. Nu is het vooral een “kak, mijn volgende slag gaat mis omdat de vijand net te ver weg staat”-moment.

Marvel's Avengers - Hulk Smash (Foto: Square Enix)

Vorig jaar speelde ik de demo op een leuke game-pc. Marvel’s Avengers liep prima. Dat een console het met wat minder moet doen overleef ik wel, maar er zitten echt heel veel blur en framerate-issues in deze bèta. Had ik dit een jaar geleden gezien dan had ik er waarschijnlijk iets van gezegd in de preview, maar wel met de kanttekening dat het spel nog lang niet uitkomt en het echt nog wel geoptimaliseerd kan worden. Maar nu: de game komt 5 september uit. Nu is het de vraag hoe oud deze build is, maar als ze nog drie weken hebben om alles recht te trekken dan maak ik me zorgen.

Nog een alarmbel zijn alle marketingactiviteiten om de game heen. Je krijgt Fortnite-items als je de beta speelt. Als je een bepaald merk kauwgom koopt krijg je exclusieve kostuums voor je helden. Bij een provider krijg je weer andere exclusieve kostuums. PlayStation krijgt exclusief Spider-Man als speelbaar personage. Gadver, als Marvel-liefhebber wil ik gewoon alles kunnen krijgen in deze full-priced game. Of ik nu extra moet betalen voor kostuums of niet. Er wordt nog steeds gezegd dat alle extra verhalen en personages na release gratis zijn, maar blijkbaar kan het wel zo zijn dat er platform-exclusieve content verschijnt. Dit soort praktijken zijn niet echt heel klantvriendelijk te noemen.

Marvel's Avengers - Loading screen (Foto: Square Enix)

De voortgang van al je helden zit 'm in je level en power. In deze bèta kon je level 15 worden en een power krijgen van 35. Bij missies staat een aanbevolen power, zodat je niet volledig voor schut staat als je als newbie een veel te zwaar level start. Bij elk level krijg je een skillpoint om te gebruiken in allerlei skilltrees. Er waren er nu drie open, om onder andere combo's te unlocken voor quick en heavy attacks, maar er zijn er nog veel meer. Je power hoog je op door loot. Nu snap ik dat Iron Man of Black Widow zichzelf upgraden met betere gadgets, maar waarom zou iemand als de Hulk of Ms. Marvel verbeteringen willen hebben? De verbeteringen doen ook niets aan je uiterlijk, daar zijn unlockable en marketingkostuums voor nodig.

Het lootsysteem zal waarschijnlijk voor endgame belangrijk zijn, maar het spel zou het juist van de uitdaging moeten hebben, niet van zoveel cijfertjes op elk item. Voor de loot-fanaten: je hoeft je in ieder geval niet te vervelen. Naast standaard, epic, legendary en weet ik wat items hebben ze elk ook weer een of meerdere perks die je moet unlocken met een van vier verschillende resources. Je kunt loot ook upgraden zodat je er niet meteen afscheid van hoeft te nemen omdat het je power niet meer bij kan benen. Het is veel, maar als Diablo-speler ben ik wat gewend. Ik weet alleen niet of ik in dit spel na een missie een tijd bezig wil zijn om uit te zoeken welke loot ik wil houden en welke niet. Ik ben de Hulk, ik wil smashen, niet loot vergelijken.

Deze bèta van Marvel’s Avengers overtuigt me nog niet dat alles goed gaat komen met het spel bij release. De connectieproblemen vind ik nog geen groot probleem, dit is namelijk ook meteen een grote netwerktest om dit soort problemen te vinden en te fixen. De combat, de eenheidsworst van zijmissies omdat elke held deze moet kunnen doen en de performance van deze bèta zijn juist de dingen die bij mij allerlei alarmbellen af laten gaan. Het lootsysteem geef ik nog het voordeel van de twijfel, als je daardoor ook echt andere builds van je personages kunt maken kan het nog leuk worden. Ik ben heel benieuwd wat ik ga aantreffen in de release-versie, die 5 september op PlayStation 4, Xbox One en pc uitkomt. Of de game zo interessant blijft dat ik de gratis upgrade naar PlayStation 5 of Xbox Series X nodig ga hebben zien we daarna wel weer.