Little Nightmares 2

Pheno

Het is alweer twee jaar geleden dat Little Nightmares uit kwam. De horror-platformer had enorm veel sfeer. Later kwam de titel nog op andere platformen uit, tot aan mobile toe. Voor gamescom was er niets geteased, we wisten alleen dat we een interview hadden over een onaangekondigde game. Het blijkt Little Nightmares 2 te zijn. Groter, enger en dit keer spelen we niet alleen met Six.

In Little Nightmares 2 speel je met Mono, een jongen met een zak over zijn hoofd. Six is ook van de partij, maar ze is niet direct te besturen. Dit keer wordt ze namelijk door de computer bestuurd. Om de een of andere reden reis je als Mono naar de Signal Tower. Die zendt een signaal uit dat een raar effect heeft op de mensen die naar televisie kijken. Sterker nog, Mono en Six krijgen er ook mee te maken, want Six verdwijnt heel langzaam. Wie wat waar en waarom? Dat is voor de speler om uit te vinden. Het verhaal tussen Mono en Six gaat om overleven, elkaar helpen en elkaar vertrouwen.

Little Nightmares 2 - Mono and Six (Foto: Bandai Namco)

Je zou zeggen dat met twee hoofdrolspelers er ook co-op wordt ondersteund. Het is makkelijk om te bedenken, maar de makers gaven al aan dat het ook de verkeerde keuze zou zijn. Little Nightmares gaat om het verhaal en sfeer. Met co-op riskeer je dat dat teniet wordt gedaan. In co-op heb je lol met elkaar en juist de sfeer moet onveilig zijn, soms beangstigend. Ook zouden beide spelers het goed moeten spelen, en als je er een lolbroek bij hebt dan is de hele sfeer weg.

Little Nightmares 2 speelt zich af buiten The Maw uit het eerste deel. In de eerste game zag je al iets van de buitenwereld, maar dit keer ben je er ook. De eerste game was in een soort poppenhuis-perspectief, maar dit keer is het veel meer open en zie je daardoor ook veel meer diepte. De omgevingen zijn ook groter. Als je eens binnen bent dan lijkt het op het eerste deel, maar dit keer wordt er meer met hoogtes gewerkt.

In de aankondigingstrailer van Little Nightmares 2 zien we bijvoorbeeld een school. Deze bestaat uit meerdere ruimtes waarin ook kleinere vijanden rondlopen. Er zal dus meer gevochten moeten worden dan in het eerste deel. Nieuw is ook dat je bepaalde items kunt meenemen. Sommige objecten kun je gebruiken om die kleine vijanden te verslaan, al zal stealth nog steeds vaak de beste oplossing zijn. Meegenomen items zullen ook gebruikt worden om puzzels op te lossen. De Teacher is de baas van de school. Deze is weer zo’n typische baas die je met een puzzel moet verslaan, zoals je ook in de eerste Little Nightmares de bazen te slim af moest zijn.

Little Nightmares 2 - Teacher (Foto: Bandai Namco)

De makers van Little Nightmares 2 wilden Six wel haar persoonlijkheid laten behouden. De AI is daar een belangrijk onderdeel van. De computergestuurde Six is dan ook geen domme meid, ze heeft al die puzzels van het eerste deel op kunnen lossen. Als speler kun je haar commando’s geven, om te helpen met de nieuwe puzzels. Die zijn namelijk wat lastiger nu je met twee personages rondloopt. Je kunt haar vragen met objecten te werken of ergens te gaan staan. Als jij het niet ziet zal Six subtiel naar objecten kijken die misschien wel een deel van de oplossing zijn. Je ziet dus geen oplichtende objecten of dikke neonpijlen die je naar de oplossing brengen. De makers willen je in die sfeer houden, zonder je er abrupt uit te halen omdat je een puzzel niet snel genoeg doorziet.

Little Nightmares 2 wordt zo te zien een waardig vervolg. Naast een nieuw hoofdpersonage en puzzels die je met Mono en Six moet oplossen zijn er de grotere en gevarieerde omgevingen. Naast allerlei vernieuwingen zijn er ook verbeteringen. De laadtijden van het eerste deel zijn aangepakt en ook zijn wat camerastandpunten verbeterd. De soms lullig gekozen checkpoints wanneer je dood was gegaan zijn nu ook beter geplaatst zodat je niet meteen weer in de problemen zit. Het is alleen nog angstvallig lang wachten, want Little Nightmares 2 komt in 2020 uit op PlayStation 4, Xbox One en pc.