Windjammers

PoeHao

In een bijzondere ruimte die zoveel mogelijk de sfeer van de jaren ’90 ademt, krijgen we een presentatie van Windjammers. Dat is bijzonder om meerdere redenen. Het is namelijk helemaal geen nieuwe game en er werden tijdens afgelopen EVO- toernooi esport-wedstrijden in gehouden.

Oud opnieuw
Windjammers kwam uit in 1994 op de NeoGeo en in speelhallen. Het is een mengeling van een vechtspel en frisbee met wat elementen van airhockey. Vorig jaar werd Windjammers nieuw leven ingeblazen door een port van retrogame-ontwikkelaar en -uitgever Dotemu. Windjammers kwam terug, niet op NeoGeo natuurlijk, maar op PlayStation 4 en PlayStation Vita. Vanaf 23 oktober is er ook een versie voor de Nintendo Switch. Vooralsnog is er geen pc-release gepland.

Esport
In de vernieuwde versie van Windjammers kun je ook online spelen en dat maakt het een stuk leuker. Het esporttoernooi Windjammers Flying Power League was al snel opgericht. Kijk hieronder naar de beelden van de beste Windjammers ter wereld.

 

Simpele regels
Windjammers is heel makkelijk om te leren, omdat je maar een paar knoppen tot je beschikking hebt. Je gebruikt je joystick en twee knoppen. Een knop om te werpen en een knop om te blokken. Afhankelijk van de spelsituatie en wat je doet met de joystick gebeuren er de wonderlijkste dingen. Je kan natuurlijk gewoon de disc (frisbee) naar de ander werpen, maar dan kan deze hem gewoon vangen. Dat levert je geen punten op. Pas als je de ander kan passeren, dan scoor je drie punten. Er is ook een (kleine) rode zone. Als je de disc daar kunt werpen, dan krijg je vijf punten. Je kan ook een lob geven en als de ander deze niet vangt, dan scoor je twee punten. Om een bal op het laatste moment te bereiken, kun je een ‘dash’ doen: een hele snelle korte sprint. De standaard-instelling om de winnaar te bepalen is degene die als eerste twaalf punten scoort of de meeste punten heeft na 99 seconden. Je kan deze voorwaarden ook veranderen. Dit is allemaal simpel zat en daarom is Windjammers net wat lastiger.

Windjammers

Moeilijkere regels
Met de juiste timing en knoppencombinaties kun je een speciale move doen. Dit kan de disc een bijzonder effect geven, rare hoeken of gewoon superkracht. Ieder personage heeft drie unieke speciale moves. In totaal zijn er zes personages van drie verschillende types: licht, medium en zwaar. Een lichte speler kan snel naar de disc rennen, maar heeft meer tijd nodig om een speciale move op te laden. Een zware speler is langzamer, maar gooit vele malen harder. Je kan met een goede worp (en een slechte verdediging) de disc met tegenspeler en al in het doel smijten. Ten slotte zijn er zes verschillende arena’s om op te strijden. Sommige zijn groot en ruim, anderen zijn juist heel smal. Er is een arena, waarbij jouw rode zone achter je steeds groter wordt als je een punt scoort. Er zijn arena’s met paaltjes in het midden, die de disc van richting kunnen veranderen.

Windjammers

Tactieken
Bij Windjammers is je timing heel belangrijk. Door de disc eerder los te laten gaat deze sneller, dan als je hem langer vasthoudt. Dit is handig om de timing van je opponent in de war te gooien. Als iemand een supermove naar je gooit, dan kun je deze altijd blokken mits je op het juiste moment de juiste knop indrukt. Je kan ook de disc in de lucht gooien om jezelf extra tijd te geven een speciale move te laden, maar je kan de disc ook per ongeluk laten vallen. Windjammers is een spel dat draait om reflexen, tactiek en je tegenstander goed kunnen inschatten.

In de praktijk
Tijdens Gamescom konden we alvast de Switch - versie uitproberen. Na een korte uitleg van de ontwikkelaars kan ik spelenderwijs het spel ontdekken. Ik speel twee potjes en mag het tegen een Deense journaliste opnemen, die net aan kwam lopen. Ze kreeg te horen welke knopjes ze kon gebruiken en maakte me helemaal in. Zo leerde ik op harde wijze, dat de lichte- en medium-personages mij beter liggen, dan de zware.

Windjammers

Windjammers voelt aan als een eerlijke game. Het is niet zo, dat je een punt tegen krijgt, door een stomme programmering. Elk punt dat je scoort is verdiend en alle fouten worden meteen afgestraft. Willekeurig op knoppen rammen gaat je niet redden, omdat scoren sterk afhankelijk is van de juiste timing. De toevoeging van de rode zone voor vijf punten, zorgt ervoor dat je snel een comeback kunt maken.

Spelmodi
Er zijn ook twee andere spelmodi: Dog Distance en Bowling. Met Dog Distance gooi je de disc en ren je als hond erachteraan. Om het lastig te maken moet je obstakels ontwijken en over barricades springen. Bij Bowling moet je de bekende negen kegels omver krijgen. Je mag hierbij de disc via de zijkanten van de baan laten ketsen.

Windjammers 2
Na zoveel succes wil Dotemu doorpakken. Zij zijn in nauwe samenwerking met de beste esporters om Windjammers 2 te creëren. Wij mochten in een afgesloten ruimte een hele vroege versie uitproberen. Er waren nog maar twee spelers om uit te kiezen en de gameplay is dezelfde als het origineel. Zoals je meteen in opgevallen, zijn er nu geen pixels meer. Om het verschil tussen de twee versies zo duidelijk mogelijk te maken, is er gekozen voor een moderne tekenstijl. Alles is met de hand getekend en er zijn nieuwe speciale moves.

Windjammers 2

Dotemu staat nog aan het begin van Windjammers 2 en is nog aan het bedenken wat voor mini-games er komen, welke variaties er in arena-ontwerp zullen zijn en waar de verschillen in spelers door worden bepaald. Ze kunnen een kopie van het origineel maken, maar dat is echt niet genoeg voor de community.

Windjammers 2