Master of Orion - Early Access

Stefan Walthie (StefanW)

De eerste verraste gevoelens over het uitbrengen van een Master of Orion-reboot door de mensen van World of Tanks zijn inmiddels weggeëbd en hebben plaatsgemaakt voor de hoop dat Wargaming het klassieke 4X-strategiespel van Simtex eer aan doet, samen met ontwikkelaar NGD Studios uiteraard. Gelukkig is er iets als mazzel en een early access voor Master of Orion, zodat een select gezelschap alvast kan kijken hoe het werk er tot nu toe uitziet.

De basis van Master of Orion is klassiek 4X. Voor wie het niet kent: 4X staat voor eXplore, eXpand, eXploit en eXterminate. De vier basishandelingen die je in een dergelijk spel moet uitvoeren. In de early acces heb je de keuze uit zes rassen, Alkari, Bulrathi, Human, Mrrshan, Psilon en Sakkra. Elk ras heeft een bepaalde technologische ontwikkeling doorgemaakt en heeft van oudsher een bepaalde inborst. Zo zijn de Bulrathi en Sakkra vooral van het ‘geen woorden maar daden’ terwijl het menselijke ras toch vooral op diplomatie gokt.

Wargaming weet overigens de mensen al wel goed enthousiast te maken. In de early access is namelijk al wel te zien dat er qua rassen nog vier standaardrassen bijkomen: Darlok, Klackon, Meklar en Silicoid. Ook komt er volgens het keuzescherm nog een mogelijkheid om een custom-ras te maken.

Je begint op een planeet in een gigantisch universum met het ras van jouw keuze. Hierop moet je je ontwikkelen. Dit doe je onder andere door de aanwezige bevolking te verdelen over drie taken: onderzoek, voedsel en productie. Hoe meer mensen je op een bepaalde taak zet, hoe sneller de ontwikkeling gaat. Met onderzoek gaat je wetenschap sneller, met voedsel creëer je meer mensen en met productie bouw je sneller.

Vooral het onderzoek laat zien hoe immens groot het spel nu al is. De tech-tree die je kunt ontwikkelen bestaat uit een onnoemlijk grote hoeveelheid keuzes die je moet maken. Elke keer dat je een onderdeel hebt onderzocht krijg je er een nieuw stukje technologie (bijvoorbeeld nieuwe soorten wapens of gebouwen) bij. Je zult echter een heel duidelijke keuze moeten maken in welke richting je op wilt qua strategie, want je bent echt wel even bezig om de hele tech-tree door te akkeren.

Eenmaal op weg kun je ook de rest van het universum ontdekken. En veel belangrijker nog, je kunt andere planeten koloniseren. Hoe verder je in het universum terecht komt, hoe groter de kans dat je een van de andere rassen tegen gaat komen. Als zij ook jouw planeet hebben gevonden begint het grote diplomatieke spel. Meerdere keren zal een van je buren langskomen met verzoeken, bijvoorbeeld om een bepaalde technologie die jij al bezit te kopen. Ook zul je op een gegeven moment bondgenootschappen moeten gaan sluiten. Hierbij is het van belang om goed je vrienden en vijanden van elkaar te scheiden. Wanneer je namelijk een overeenkomst sluit met een bepaald ras, zal al snel een ander ras waar zij mee in oorlog zijn langskomen om aan te geven dat zij dit niet zo leuk vinden. Politiek en diplomatie zorgen er voor dat elk potje dat je speelt weer anders is dan dat ervoor.

Wanneer je rijk groter wordt, kom je al snel tot de ontdekking dat 4X-strategiespellen niet voor iedereen weggelegd zijn. Je speelt namelijk in beurten waarbij je bij elke beurt een aantal acties kunt ondernemen. Wanneer je echter 15-20 planeten in bezit hebt en zo’n 50 ruimteschepen op pad hebt gestuurd, ben je met een beurt wel even bezig voordat je alle acties in die beurt hebt uitgevoerd. Gelukkig is er geen probleem bij schepen die op pad zijn. Je geeft de eindbestemming aan en met één druk op de knop gaat elk schip in een beurt weer een stapje verder.

Er zijn een aantal manieren om een potje te winnen. Zo kun je winnen door na een groot aantal beurten de meeste punten te hebben verzameld, die je verdient door een zo groot en sterk mogelijk rijk te creëren. Ook kun je simpelweg winnen door alle tegenstanders weg te vagen. Als laatste kun je winnen door gekozen te worden als hoofd van de intergalactische raad. Eens in de zoveel beurten komen alle rassen bij elkaar en stemmen zij op twee kandidaten voor voorzitter van de raad. Eén probleem: je moet op heel goede voet qua diplomatie staan wil een ras op jou stemmen. Daarnaast geldt; hoe groter het ras en haar rijk, hoe meer stemmen het heeft.

Na vele uren Master of Orion, en dan bedoel ik ook echt héél veel uren, is er maar één conclusie te maken. 4X is een gamegenre dat je haat of waar je van houdt, maar als je tot de laatste categorie behoort moet je Master of Orion absoluut boven aan je lijstje met te kopen games zetten. Het is verschrikkelijk groot, in de early access al, en houdt je aan alle kanten van je computerscherm bezig. Je zult heel weloverwogen beslissingen moeten nemen, om vervolgens de reacties van de andere volkeren voor lief te nemen. Het ziet er geweldig uit en als kers op de appelmoes is daar de voice-acting. Je kunt bijna zeggen, noem een grote naam in Sci-Fi-land en hij of zij zit in de game. Mark Hamill (Luke Skywalker), Dwight Schulz (Reg Barclay uit Star Trek), John deLancie (Q), echt alle registers zijn opengetrokken om van deze game een topproduct te maken. En ondanks dat het slechts een early access is durf ik nu al te zeggen dat het Wargaming gaat lukken ook. Dit is zo’n game waarbij strategiefans geen zonlicht meer gaan zien, omdat zij alleen nog maar achter de pc zitten.