Total War: Rome II

Stefan Walthie (StefanW)

Total War is terug. Na Rome: Total War kunnen spelers weer in de huid van een Romeinse leider kruipen in Total War: Rome II. Ben jij een diplomatiek meesterbrein of bouw jij je keizerrijk uit als een brute en medogenloze moordenaar? Tijdens een hands-onsessie op de E3 heb ik gekeken waar mijn kwaliteiten liggen.

Rome II speelt zich af in dezelfde setting als het eerste deel, namelijk de tijd van de Romeinse keizerrijken. Je kunt kiezen uit drie belangrijke families om mee te spelen, de Juliï, de Juniï en de Corneliï. Door de juiste combinatie te kiezen van diplomatie en militaire kracht is het aan jou om het Romeinse rijk zo groot mogelijk te maken.

Naast alles dat spelers al kennen zijn er ook een aantal nieuwe dingen verwerkt in het spel. Een daarvan is het relatievenster. Dit venster was al aanwezig in het eerste deel en geeft nog steeds aan hoe de relatie is van jouw factie met anderen. Nieuw hierin is dat er nu ook gespecificeerd staat welke acties die jij hebt ondernomen een positieve of negatieve invloed hebben op de relatie en hoe zwaar deze meewegen. Heb je de vijand van bijvoorbeeld Egypte aangevallen, dan wordt de relatie met deze groep automatisch beter.

Er is ook een rpg-element toegepast in de legers van Total War: Rome II. Je kunt jouw legereenheden laten groeien door ze te laten vechten. Uiteraard moeten zij dan wel het gevecht overleven, maar dat mag hoop ik voor zich spreken. De eenheden gaan hierdoor omhoog in rang en worden sterker. Als het legioen waar zij in zitten hoog genoeg is in rang, dan kun je ze voorzien van traditions. Dit zijn permanente powerups voor het betreffende legioen. Er zijn verschillende soorten traditions waardoor de eenheden zich bijvoorbeeld sneller voortbewegen of waardoor ze meer schade aanrichten. Hierdoor kun je elk legioen voorzien van een eigen tactisch voordeel.

Wat ook goed is om te weten is dat de legioenen niet meer kunnen vergaan. Als een legioen wordt afgeslacht door de vijand kun je terug naar een van je hoofdsteden en nieuwe eenheden oprichten onder de standaard van dat legioen. Hierdoor blijft alle progressie die je in het legioen hebt gestopt behouden en kun je weer verder bouwen. De soldaten beginnen wel weer met de laagste rang, maar blijven wel de voordelen van de traditions behouden. Je kunt dus met een gerust hart wat meer risico nemen met de legioenen met de hoogste rang.

Het rekruteren van eenheden is in dit spel een stuk gemakkelijker geworden. Je hoeft nu niet meer eenheid voor eenheid te maken in de steden. Je kunt binnen het menu van een legioen gewoon eenheden aanvragen en zij verschijnen vanzelf in het legioen. Ook kun je speciale eenheden aanvragen als je een stad bezit in bepaalde gebieden. Wanneer je bijvoorbeeld een stad in bezit hebt in Egypte kun je boogschutters op kamelen opvragen. Zo kun je onder andere dingen als oorlogsolifanten krijgen wanneer jouw rijk zich uitbreidt.

De gevechten zelf zijn ook uitgebreider dan het eerste deel. In Total War: Rome II is het namelijk mogelijk om gelijktijdig gevechten op land en op zee te voeren. Dit maakt de gevechten heel groots op momenten. Het zorgt er ook voor dat je een heel goede tactiek moet toepassen om het toch al grote gevechtsterrein te kunnen overzien. Wie een simpeler gevecht wil moet een ander spel zoeken, maar wie uitgedaagd wil worden heeft aan Rome II een prima spel.

Aan het eind van de speelsessie heb ik de conclusie getrokken dat Total War: Rome II een heel prima spel is. Het onderhouden van de steden en legereenheden, wat ikzelf altijd het minste vond, is vereenvoudigd en de gevechten zijn grootser geworden. Er ligt een stuk meer uitdaging in het spel en op alle vlakken speelt tactiek een nog grotere rol dan voorheen. Er is eigenlijk geen enkele reden waarom zeker de fans van de serie dit spel niet zouden gaan kopen.

Total War: Rome II komt 3 september uit op pc.