Luigi's Mansion 2

Pheno

Bijna altijd staat Luigi in de schaduw van zijn dikkere broer die een obsessie heeft om prinsessen te redden uit de klauwen van uit de kluiten gewassen schildpadden. Gelukkig begint er voor hem volgend jaar een nieuw avontuur zonder Mario.

Header

Het verhaal van Luigi’s Mansion 2 draait om een maan. Professor E. Gadd is na het vorige avontuur op de GameCube verder gegaan met zijn studie naar paranormale zaken. Op een nacht komt King Boo die de maan versplintert boven het spookhuis van de professor. Hierdoor worden de spoken agressief en wordt het huis door hen geterroriseerd. E. Gadd vlucht naar zijn bunker en roept de hulp van Luigi in om de stukken van de maan weer te vinden en de spoken weer rustig te krijgen. De sidekick van Mario zegt natuurlijk ‘onverschrokken’ ja en met dank aan de teleportatietechniek ‘pixelporting’ staat Luigi gewapend met een zaklamp voor het huis waar we in het eerste deel al zo veel gepuzzeld en gestofzuigd hebben.

Luigi's Mansion 2

De Poltergust 3000, de stofzuiger die als wapen diende, is niet meer, maar gelukkig heeft de professor niet stilgezeten en heeft de opvolger, de Poltergust 5000, ergens in het huis achtergelaten. Ook je zaklamp heeft een upgrade klaarliggen, er zit een flashbang in, waardoor spoken verblind worden en je ze kunt opzuigen met je stofzuiger. Het is dus niet meer zoals in het eerste deel dat alleen schijnen op een spook genoeg is om ze te vangen. Ook kun je met de flashbang speciale deursloten openen en andere machines aan de praat krijgen.

Luigi's Mansion 2

In Luigi’s Mansion 2 krijgen we steeds van dit soort opdrachten om spullen of locaties te zoeken, zodat je in ieder geval weet wat je moet doen en waar je ongeveer naartoe moet gaan. In plaats van de Gameboy Horror is er nu de DS, de Dual Scream, als handige zakcomputer om in contact te blijven met de professor, je doelen netjes in een lijstje te zien en om de kaart te raadplegen. Op de kaart staan de doelen aangegeven, alleen de weg ernaartoe is vaak puzzelen. De Nintendo 3DS wordt niet alleen voor het 3D-effect gebruikt: je kunt er ook mee kantelen om zo de zaklamp te richten. Dit is een extraatje, je kunt dus nog steeds gebruikmaken van de knoppen, maar op deze manier richt je wel veel preciezer. Ook door scheuren in de muur of ramen heenkijken werkt op dezelfde manier.

Luigi's Mansion 2

Het huis is natuurlijk bezeten door allerlei soorten spoken en daarom zijn er ook genoeg puzzels te vinden die je op paranormale wijze moet oplossen. Zo moeten we niet heel veel later op zoek naar een ‘dark-light device’, waarmee we onzichtbare items weer terug kunnen toveren. Een probleem: deze upgrade voor je zaklamp ligt in een kamer waar de deur van onzichtbaar is, dus we moeten al op zoek naar een andere ingang. Als je een opdracht gehaald hebt word je weer gepixelport naar de bunker en zie je de score en welke soorten spoken je hebt gevangen.

Luigi's Mansion 2

Er is van alles te verzamelen in Luigi’s Mansion 2, niet alleen typen spoken, maar ook diamanten, verborgen Boo’s en andere unlockables. Ook geld in de vorm van muntjes en biljetten moet je opsporen om je Poltergust 5000 te upgraden. Heb je wat gemist? Geen probleem, vanuit de bunker kun je naar elk uitgespeeld level terug om alsnog die geheime items te zoeken. Ook kun je naar de Vault om je verzamelingen te bekijken. Daarnaast is er nog een derde ingang om naar de Terror Tower te gaan, maar deze multiplayer was niet speelbaar. Een handigheidje is wel dat je iemand die geen Luigi’s Mansion 2 heeft, kunt uitnodigen om mee te doen met een game. Heeft je tegenstander het spel wel dan zijn er nog meer mogelijkheden, maar welke dat zijn is ook nog onbekend.

Luigi's Mansion 2 

Hoe leuk verzamelingen ook zijn, Luigi’s Mansion 2 blinkt uit in sfeer. Alleen al de doodsbange Luigi is een genot om naar te kijken. Hij neuriet zenuwachtig mee met de ingame-muziek, die zo uitstekend is dat je het spel gewoon met koptelefoon op moet spelen. De schaduwen en bliksem die zorgen voor het extra spookachtige effect en natuurlijk de spoken die als een soort Gremlins door het huis de boel op stelten zetten. Grafisch zit het allemaal snor met het spel, zeker in 3D worden lichteffecten nog mooier weergegeven. Door die extra diepte is het ook gemakkelijker om spoken te vangen omdat je beter ziet waar je de stofzuiger op moet mikken. 

Luigi's Mansion 2

Verrassend is het feit dat je niet alleen in het huis gaat rondlopen. Ondanks dat je meerdere keren in het huis moet zijn om uiteindelijk een baas te verslaan, ga je daarna naar een ander gebied. De stukken maan zijn versplinterd over een gebied, dus op zich is dat ook vrij logisch. Hierdoor zit er meer variëteit in de game dan in het eerste deel en blijft het een verrassende game. Zo ren ik na het huis in het level ‘Old Clockwork’, een andere omgeving met weer een eigen stijl, andere puzzels en natuurlijk weer genoeg spoken en boobytraps.

De Nintendo 3DS-eigenaren hebben met Luigi’s Mansion 2 een spel om naar uit te kijken. Ten opzichte van het origineel zijn kleine dingen gewijzigd waardoor het nog leuker en gevarieerder is geworden. De sfeer is gebleven en de grappen en grollen in het spel maken dat het ook prima te spelen is voor de bangerds onder ons. De verwachting is dat Luigi’s Mansion 2 in maart in onze Nintendo 3DS’en gaat spoken.