F1 Race Stars

Pheno

Codemasters is geen onbekende als het om racegames gaat. DiRTGRID en hun realistische F1-games zijn goed ontvangen racers. De ontwikkelaar is nu bezig met een kartgame: F1 Race Stars.

Header

F1 Race Stars is verre van realistisch, het gehele spel is erg cartoony opgebouwd. De racers zijn wel bekende namen zoals Schumacher, Webber, Hamilton en Räikkönen. Dit keer lijken ze alleen door een cartoonist getekend te zijn, je weet wel, zo eentje die je op je vakantie tegenkomt en je kenmerken flink accentueert. De banen zijn allemaal gesitueerd in landen waar ook daadwerkelijk geracet wordt, maar ze lijken in de verste verte niet op de echte circuits. De laatste keer dat ik keek had Duitsland geen gevaarlijke bruggen, een weg richting een slot op een berg en zeker geen elementen die in een achtbaan prima zouden passen.

F1 Race Stars

Het is dit keer dan ook geen serieuze racegame die realisme hoog in het vaandel heeft staan, maar de ontwikkelaar pakt elementen uit de Formule 1-sport en past ze toe waar mogelijk. Een flinke scheut fantasiesaus erover en dan heb je F1 Race Stars. Belangrijke elementen uit de F1 zitten er wel in. Als je F1-bolide schade heeft, dan kun je de pitstop in. Hier hoef je dan niet te stoppen, maar je racet verder terwijl het autootje gerepareerd wordt. En dat zonder crew, dat is handig! Overigens is het effect van de schade beperkt, grafisch ziet je auto er gammel uit, maar je rijdt maar een klein beetje trager.

F1 Race Stars

Het KERS-systeem van de Formule 1 is op een subtiele wijze in het spel verwerkt. In bepaalde bochten, waarin je echt wel moet afremmen, zitten turboplateaus in de weg. Op het eind ervan krijg je een korte boost om weer rap op topsnelheid te zitten. Monaco is natuurlijk extreem bochtig en daar heb je ze dan ook hard nodig om vooraan te eindigen. Zo zijn er meer Formule 1-elementen te vinden in het spel en dat is zeker leuk gevonden.

F1 Race Stars

Driften is het magische woord in arcadeachtige race-games, en dus ook in kartgames. Dat is al tijden zo, dus bij de eerste race in F1 Race Stars was ik heftig ontdaan: je kunt niet driften. Codemasters wilde geen kloon van andere racegames zijn en heeft ervoor gekozen om het vooral op turbo’s en wapens te gooien om te winnen. Daar kleeft een nadeel aan, je kunt namelijk niet winnen door stuurmanskunst, want de computer rijdt al haast perfect, dus je kunt je tegenstanders alleen verstoren door ze met wapens te bestrijden of zelf een opgepakte turbo te gebruiken en er langs te zoeven.

F1 Race Stars

De wapens zijn dus belangrijk. Deze pak je op door over een ster heen te rijden. Dan wordt er random iets voor je gekozen. Er zijn gele, rode en blauwe bellen die de tegenstander een seconde of twee op dezelfde plaats laten zweven, een regenbui zodat de weg wat gladder wordt en de meest originele: een safety car. Iedereen moet daarachter blijven rijden, dus dan heb je de tijd als je flink achterloopt om weer bij de rest te komen.

Er is een carrièremodus, vierspeler-splitscreen en een competitie voor twaalf spelers. Online races zijn natuurlijk ook van de partij. F1 Race Stars maakt geen indruk op nieuwe features in een racegame, niet de grafische stijl en zeker niet door de hoeveelheid tracks. Waar het wel in uitblinkt zijn de circuits die lijken op epische achtbanen waar ik maar al te graag in zou gaan zitten. Het heeft iets weg van Stunts, een spel waarin de track ook bizarre vormen aanneemt. Grappig is ook de sterke band met Formule 1 die je steeds terugziet in details van het spel. F1 Race Stars komt 13 november uit voor pc, Xbox 360 en PlayStation 3.