FIFA 13

Pheno

"Ik ga nooit meer Oranje tijdens een WK of EK kijken!", "Kutscheids!", "Verdomme, man, ik verdedig nog beter dan die lamme tak op het veld", "Gast, die kun je met je pik er nog intikken." Voetbal, soms is het erger dan oorlog. Tijdens een Europees kampioenschap of wereldkampioenschap is Nederland zestien miljoen bondscoaches rijker en ligt het aan iedereen en alles als 'we' niet presteren op het veld. Voor de wannabe bondscoaches die het vorige EK beter hadden gedaan is dat binnenkort te bewijzen: in FIFA 13 kun je jezelf als virtuele trainer opwerken tot bondscoach van een internationaal team. Ik ben iets luier ingesteld, dus ik kies in het eerste potje al voor Oranje om te zien of ik het beter kan. Maar belangrijker nog, of EA het beter kan dan vorig jaar. FIFA 13 staat voor de deur en we mochten een previewbuild uitproberen om te kijken welke nieuwe features er zijn en of FIFA 12-liefhebbers massaal moeten overstappen.

header

Bij het eerste potje valt al heel snel de snelheid op. FIFA 12 speelt veel trager dan FIFA 13 en het is even wennen. Vorig jaar was vooral de verdediging aan de beurt qua wijzigingen, dit jaar is het de aanvallende kant. De vorige FIFA's berekenden welke speler waarschijnlijk de bal zou krijgen als je ging passen. Was die bal bij de speler, dan begon de berekening weer van voor af aan. Door het nieuwe Attacking Intelligence denkt het systeem aan meer mogelijke scenario’s. Het kijkt bijvoorbeeld welke speler de tweede pass kan krijgen. Het kijkt dus twee stappen vooruit, in plaats van één.

Hierdoor bewegen spelers veel meer over het veld en heb je veel meer kans dat computergestuurde spelers anticiperen op de situatie en dat ze vaker vrijstaan. Sneller overspelen zorgt weer voor meer kansen op doel en zo wordt aanvallen een stuk leuker en minder voorspelbaar. Keerzijde van de AI is dat de verdediging nu heel belangrijk wordt, want de aanvallers proberen steeds de vrije ruimte op te zoeken. De verdediging moet veel actiever te werk gaan om deze aanvallers gedekt te houden.

FIFA 13FIFA 13

Een tweede aanpassing is het 'First Touch Control'. Ballen aannemen gaat niet meer automatisch, je moet er echt wat voor doen. Verschillende factoren als snelheid, hoek van de bal en de techniek van de voetballer in kwestie zorgen dat het er allemaal veel realistischer uitziet. De bal wordt niet altijd perfect aangenomen en daardoor is het verloop van een pass onvoorspelbaar geworden. Je hebt het zelf nog zeker in de hand, het is dus niet zomaar, maar misschien heb je een slechtere speler opgesteld of had je beter naar een ander kunnen overspelen.

Complete Dribbling is een kleinere maar subtiele aanpassing die zijn nut in de wedstrijden nu al opgeleverd heeft. In de vorige delen van de FIFA-reeks kon je alleen maar zijwaarts dribbelen, dit keer heb je volledige vrijheid. De speler kan nu zijn lichaam gebruiken om zich af te schermen tegen de verdediger, vertragen, van richting veranderen en langs hem heen sprinten. Je krijgt veel meer mogelijkheden en als aanvaller heb je veel meer zin om de confrontatie aan te gaan. Wederom betekent dit dat de verdediging aan het werk moet.

FIFA 13FIFA 13

FIFA 13 heeft een nieuw systeem voor vrije trappen, die EA Tactical Free Kicks noemt. Je kunt verschillende spelers controleren tijdens een vrije trap, dus bijvoorbeeld diegene die de trap gaat nemen, maar ook een speler die doet alsof en meer. De verdediging kan een muurtje vormen en voetballers allerlei opdrachten uit laten voeren. Het lijkt het meest op een tower defense game, maar soms ben je dan de aanvallende kant. Het biedt veel mogelijkheden, maar het systeem is vrij lastig onder de knie te krijgen.

De Player Impact-engine, geïntroduceerd in FIFA 12, is verbeterd. De vreemde botsingen tussen bepaalde spelers zijn eruit gehaald en het is nog realistischer geworden omdat individuele spelers rekening houden met hun eigen kracht en lichaamsbouw. Een enorme boom van een kerel gaat niet te veel piekeren om een kleine tengere speler te duwen, maar andersom gaat het waarschijnlijk niet veel uithalen en dat gebeurt dan ook niet.

FIFA 13FIFA 13

Een nieuwe feature is de Skill Games. Dit zijn eigenlijk oefeningen om de verschillende facetten van de gameplay te leren en vooral te verbeteren. Je verdient medailles door uitdagingen te voltooien. Je moet eerst de bronzen medaille verdienen, maar zilver, goud en de ultieme challenge per oefening zijn daarna nog te tackelen. De bronzen zijn vaak te doen door gebruik te maken van de automatische handelingen van een speler, bijvoorbeeld dat je als verdediger een paar seconden druk moet uitoefenen op een aanvaller, maar later worden ze een stuk pittiger omdat je dan vooral op handmatige besturing over moet gaan en niet meer kunt 'vertrouwen' op de automatische piloot.

FIFA 13FIFA 13

EA wil met FIFA 13 weer een beter voetbalspel afleveren. De snelheid, de Attacking Intelligence-, First Touch Control- en Complete Dribbling-functies zorgen voor veel meer actie en realisme. Tel daarbij de veranderingen in de Player Impact-engine op en het lijkt ze dit jaar weer te lukken. Voor nieuwe spelers en oudgedienden van vorige FIFA-spellen zijn de Skill Games een leuke nieuwe optie om het spel onder de knie te krijgen en te verbeteren. EA is nog bezig met de ontwikkeling van het spel, maar zelfs deze previewbuild overtuigt al goed. Voor zover het nu te zien is, wordt dit weer een verplichte upgrade voor FIFA 12-spelers. Vanaf 28 september ligt de complete versie in de winkel voor zo ongeveer elk denkbaar game-apparaat.