Castlevania: Lords of Shadow - Mirror of Fate

Pheno

De Castlevania-reeks ken ik al sinds mijn jeugd. Het begon voor mij allemaal met de NES-platformer waarin Simon Belmont met zijn zweep vampieren en andere ondoden nogmaals naar de andere wereld hielp. Sindsdien is de franchise nog steeds een 'dingetje' voor me en ik was dan ook blij dat er weer een side-scroller uitkomt op Nintendo 3DS.

Header

De serie kabbelde voort, maar met Castlevania: Lords of Shadow kwam een ommekeer. Het spel gooide de gameplay helemaal om, speelde zich af in een 3D-wereld en werd een succes. Geen vreemde zet om deze trend voor te zetten en niet geheel onverwacht werd het tweede deel tijdens de E3 2012 aangekondigd. Om de tijd tussen die twee delen te overbruggen is Konami bezig met het tegelijkertijd aangekondigde Castlevania: Lords of Shadow - Mirror of Fate voor Nintendo 3DS. Geen 3D-wereld, maar wel 3D-effecten. Het moet de twee verhaallijnen van de grote consolebroers aan elkaar lijmen.

CastlevaniaCastlevania

Castlevania: Lords of Shadow - Mirror of Fate speelt zich vijfentwintig jaar na het originele Lords of Shadow af. De speler neemt control over Trevor Belmont, maar later ga je het kasteel van Dracula in andere tijden bezoeken als Simon Belmont en zelfs Alucard, de zoon van Dracula. Een vierde personage is nog niet bekendgemaakt. Veel meer is er niet bekend over het verhaal, alleen dat het natuurlijk het startpunt van Lords of Shadow 2 gaat voorbereiden. 

Trevor heeft naast de Combat Cross uit het vorige deel ook de mogelijkheid tot dubbele sprongen, een ontwijkende rol en een energieaanvallen, waarmee hij meer schade doet. Energie win je door vijanden te verslaan en die zijn niet erg gemakkelijk. Natuurlijk kun je de zwakste vijanden verslaan door te buttonmashen, maar de sterkere vijanden en zeker de grotere varianten ervan moet je met een strategie aanpakken. Zo af en toe komen er namelijk erg grote ondoden op je af waar je wel even mee bezig bent.

CastlevaniaCastlevania

Naast energie krijg je ervaringspunten, waarmee je net als in het originele Lords of Shadow combo’s vrijspeelt. Deze combo’s maken je sterker in de strijd en geven je bijvoorbeeld een betere aanval tegen vijanden vanuit de lucht. Wederom zijn er andere items te vinden, zoals een boemerang om vijanden te stunnen om die dan genadeloos af te straffen in een combo. De gameplayelementen uit het vorige consolespel blijven dus behouden, zelfs de snelheid lijkt in deze platformer goed te zitten. 

Grafisch maakt het spel natuurlijk gebruik van de 3D-effecten van de 3DS, en die zien er erg goed uit. Het is niet te aanwezig, maar geeft genoeg diepte. Als het spel schakelt naar 3D, bijvoorbeeld tijdens een groter gevecht met een baas, gaat dat prima en heb je niet het idee dat het een grote 3D-massa wordt waarin je ogen verdwalen. Tijdens het spelen van de demo had ik in ieder geval niet het gevoel dat de 3D-slider maar eens naar beneden moest: het gaf een rustig beeld, niet dat storende waar sommige spellen last van hebben.

CastlevaniaCastlevania

De demo liet een korte rit in een veel langer avontuur zien. Om je geheugen te helpen kun je aantekeningen maken op de map. Op die manier is het makkelijker bij te houden of er in een zaal nog iets uit te zoeken is als je een item gevonden hebt. Het light and shadow-aspect is terug uit het originele Lords of Shadow en Trevor is simpel te besturen. Hoe divers het spel gaat zijn met Simon Belmont, Alucard en het nog onaangekondigde vierde personage is even afwachten. Simon zal zijn zweep en meer aardse spreuken zoals vuur gebruiken. Door meerdere figuren te gebruiken kan dit de gameplay ten goede komen, maar dan moeten ze wel echt verschillen en niet alleen iets andere aanvallen met een net ander grafisch schilletje hebben. Castlevania: Lords of Shadow - Mirror of Fate komt 30 september uit op Nintendo 3DS.