Borderlands 2

Borderlands 2

Gearbox houdt niet van sequels. Ze vinden dat de game-industrie lui is geworden omdat sequels meestal opgepoetste versies van het origineel zijn. Het grootste verschil is een nieuw cijfertje achter de titel. Borderlands 2 belooft dan ook om de boel rigoreus om te gooien. Alle minpunten van het eerste deel worden keihard aangepakt en alles wordt vernieuwd en uitgebreid.

Borderlands 2 begint vijf jaar na de bevrijding van Pandora als er inmiddels een nieuwe dictator aan de macht is. Handsome Jack heeft de prestaties van de vier helden van het eerste deel als zijn eigen geclaimd en de beloningen opgeëist. Hiermee koopt hij wapenfabrikant Hyperion en bouwt een fabriek op de maan die robots op Pandora afvuurt als men niet gehoorzaamt. Verder heeft hij de maan deels geblokkeerd met een Sauron-achtig oog waarmee hij de hele planeet in de gaten houdt. Inderdaad, Borderlands is gelukkig nog steeds krankzinnig.

Borderlands 2

Vier nieuwe protagonisten staan op om Jack te stoppen. Ze zullen daarbij hulp zoeken bij de helden van deel een, die nu dus belangrijke NPC's zijn. Er zal meer focus zijn op het verhaal, missies kunnen bijvoorbeeld nu op meerdere manieren aflopen, iets wat invloed zal hebben op het verhaal. Er zit ook meer variatie in de verhaalmissies, dit vooral om het gevoel weg te nemen dat je aan het grinden bent. Dit alles betekent niet dat er nu veel cutscenes zijn of dat dialoog de boventoon voert, de motivaties van personages worden simpelweg nu meer uitgelicht.

De nieuwe helden zijn complete evoluties van de oude klassen met volledig nieuwe skills. Voorlopig wordt alleen 'Gunzerker' Salvador gedemonstreerd, de evolutie van 'Berserker' Brick. Je kunt nog steeds met vernietigende kracht vijanden kapot slaan met je vuisten. De Gunzerker is nu echter ook op langere afstanden gevaarlijk. Hij kan namelijk voor korte tijd welke wapens dan ook dual-wielden, ja, zelfs twee rocketlaunchers.

Borderlands 2

Bij de hands-off demonstratie viel gelijk op dat de graphics een stuk scherper zijn. Borderlands kreeg sowieso al veel aandacht door de cell-shaded stijl, maar nu komen de omgevingen een stuk levendiger over. Verder zien de HUD en menu's er een stuk aantrekkelijker uit en is er nu eindelijk ook een minimap in beeld.

De game kent nu een veel groter kleurpalet, daar waar je in het eerste deel vooral rondliep in bruine woestijnen vol saaie rotsen zul je nu hele andere delen van Pandora verkennen. Zo begon de demo op een ijsvlakte, die uiteindelijk uitmondde in een industrieterrein. Om de verscheidenheid in omgevingen te demonstreren lieten ze vanaf een hoge punt de uitgestrekte horizon zien. In de verte zag ik weilanden, rivieren en bossen. Als je het ziet kun je er gewoon naar toe lopen, er zijn geen onzichtbare muren volgens Gearbox.

Een van de grootste minpunten van Borderlands was de AI. Vijanden renden suïcidaal op je af of bleven gewoon staan tot je ze doodschoot. Gearbox heeft voor deel twee besloten om hersenen voor ze te kweken. Psychos rennen nu nog steeds als wilde gekken op je af, maar maken ook ontwijkmanoeuvres en struikelen als je ze een paar keer goed raakt. Slimmere vijanden zullen nu ook dekking zoeken, flankeren en in groepen aanvallen. Ze proberen ook terug te trekken als hun leven bijna leeg is.

Borderlands 2

In mijn ogen was de grootste getoonde verbetering echter de revisie van het wapensysteem. Het was leuk dat er '87 bazillion'-wapens waren in deel een, maar een groot deel daarvan was waardeloos en bovendien leken veel wapens heel erg op elkaar. Borderlands 2 heeft nu duidelijke facties die allemaal hun eigen wapens maken, hierdoor hebben wapenfabrikanten allemaal een eigen thema die zowel visueel als gameplaytechnisch van grote invloed zijn.

De Bandit-wapens zijn bijvoorbeeld van afval en allerlei boutjes gemaakt. Je herkent ze direct als je er eentje op de grond ziet liggen. Hun speciale kenmerk is dat ze een heel grote magazijn hebben, maar ook een lage reload-snelheid. In de demo werden ook de blokkerige Tediore-wapens getoond. Dit zijn hele goedkope wapens, hun speciale functie is dan ook dat je ze kunt gebruiken als wegwerpgranaten. Hoe meer ammo overblijft in je magazijn als je ze weggooit hoe sterker de explosie.

Borderlands 2 Borderlands 2

Borderlands 2 heeft indruk gemaakt. Alles wat ik minder vond aan het eerste deel lijkt te zijn aangepakt. Het is duidelijk dat Gearbox de kantjes er niet vanaf loopt en dat ze alle liefde in deze game stoppen. Dit lijkt niet zomaar een sequel te worden, maar gewoon een hele nieuwe game die deze franchise eindelijk naar een topniveau tilt. Het duurt nog wel een tijd voordat we weer Claptraps mogen uitmoorden, de game wordt pas ergens in het volgende fiscale jaar uitgebracht: ergens tussen april 2012 en februari 2013. Verwacht hem dan op PS3, Xbox 360 en Windows.