Prototype 2

wc-eend

Gespeeld op PlayStation 3
Ook verkrijgbaar voor Xbox 360 en Windows

Header

Radical Entertainment kwam in 2009 met Prototype op de markt. Een game waarin je met je elleboog tanks kon laten exploderen en inwoners van Manhattan een paar honderd meter ver kon gooien. Drie jaar laterverschijnt  Prototype 2, dus eens kijken wat de ontwikkelaar er mee gedaan heeft in die jaren.

In Prototype speelde je met het personage van Alex Mercer. Een man die zijn geheugen kwijt is maar daarvoor in de plaats superkrachten heeft gekregen door een virus. Het virus breidt zich uit door Manhattan en Mercer ging op een zoektocht naar de waarheid achter alle gebeurtenissen. In zijn zoektocht heeft de speler een algehele ravage achtergelaten in Manhattan doordat de speler zijn krachten verder ontwikkelde en daarmee veel schade kon toebrengen.

Prototype 2Prototype 2

Prototype 2 pakt nu het verhaal op van het eerste deel maar dan vanuit een andere invalshoek. In het tweede deel spelen we met James Heller, een Sergeant die in Afghanistan heeft gediend. Het verhaal speelt zich iets meer dan een jaar later af dan het eerste deel en Heller heeft door het virus zijn gehele familie verloren. De beste man is uit op wraak voor diegene die de veroorzaker is van zijn leed: Alex Mercer. James Heller omhelst het virus en wil het gebruiken om wraak te nemen en het virus eens en voor altijd de kop in te drukken.

Manhattan is afgesloten van de buitenwereld en ingedeeld in drie zones: groen, geel en rood. In de rode zone heerst het virus en lopen er veel gemuteerde mensen rond en zal je continu moeten vechten voor je leven. De gele zone is de quarantainezone, hier lopen 'gezonde' burgers rond die af en toe ook nog eens kunnen muteren. De groene zone is de 'veilige' zone waar Blackwatch met harde hand regeert. Hier worden burgers doodgeschoten als ze niet luisteren of regels overtreden. Heller kan alle drie de zones doorkruisen in zijn zoektocht maar in elke zone loeren weer verschillende gevaren.

Prototype 2Prototype 2

Deel één uit de gameserie was volgens de ontwikkelaar een 'Ultimate Power Fantasy' waarin je energie kwijt kon en gekke dingen kon doen zoals een helikopter een karateschop in de lucht geven. Het tweede deel zal verder gaan op dit standpunt en de ontwikkelaar heeft geluisterd naar feedback vanuit de gemeenschap. Tijdens de presentatie is aangegeven dat de goede punten uit het eerste deel nog verder verbeterd zijn maar ook de slechte punten zijn aangepakt en verbeterd. Daarnaast zal het spel de beruchte Orbs uit het eerste deel moeten missen, het had namelijk geen toegevoegde waarde en ze werden als 'lastig' bestempeld.

Waar je in het eerste deel punten verzamelde door vijanden te doden en simpelweg 'upgrades' te kopen voor je krachten zal je nu als speler meer keuzes moeten maken. Er komen namelijk mutaties waarbij je kan kiezen voor bepaalde krachten die aansluiten bij je speelstijl. Een van de nieuwe krachten die getoond is, de Bio-bomb, veranderd één vijand in een wandelende tijdsbom die een ravage achterlaat als de persoon in kwestie ontploft.

Prototype 2Prototype 2

Prototype 2 is op vele fronten volgens de ontwikkelaar verbeterd. Zo zal je meer moeten gaan werken voor je upgrades door eerst bepaalde monsters te moeten verslaan. Het doden van de monsters is nog uitgebreider geworden met nieuwe animaties en nog meer manieren om ledematen van personen af te trekken. De chaos die het vechten soms met zich meebracht is aangepast door een simpel slow motion effect toe te voegen waardoor de speler even de tijd krijgt om zich aan te passen aan de situatie. De slow motion krijg je door aanvallen te vermijden en even te hergroepen.

Volgens de ontwikkelaar was het verkrijgen van missies in Prototype niet een goede manier. Aan de ene kant had je de gewelddadige kant van Mercer maar als hij een missie nodig had kwam hij weer heel emotioneel over. Dit leek toch niet zo bij elkaar te passen en de manier van missies verkrijgen is nu ook aangepast. Door soldaten, wetenschappers en andere vijanden 'over te nemen' zal je nieuwe missies verkrijgen. Deze manier past beter bij het personage dat ze proberen neer te zetten met Heller.

Prototype 2Prototype 2

Prototype 2 lijkt die 'Ultimate Power Fantasy' zeker weer te gaan vervullen. De game ziet er goed uit en draait soepel ondanks alle actie op het scherm. Door de vrijheid die het spel je biedt in combinatie met een nieuw verhaal dat aansluit op het eerste deel is de game vernieuwend maar toch vertrouwd. Prototype 2 komt 24 april 2012 uit voor PlayStation 3, Xbox 360 en Windows.