Cargo

Astrid (lizardtattoo)

CargoLogo

Wie de eerdere spellen van developer Ice-Pick Lodge (Pathologic en The Void) kent, weet dat ze een voorliefde hebben voor ietwat absurde verhaallijnen. Met Cargo hebben ze echter alle laatste restjes serieusheid overboord gegooid en werken ze aan een knotsgek spel met een onnavolgbaar verhaal. Het begint met de goden die niet tevreden zijn met de mensheid. Ze verwijderen de zwaartekracht van de aarde en introduceren een nieuw ras, de Brats. Deze moeten vooral veel lol gaan maken, want dat is wat de wereld bij elkaarhoudt als een soort lijm.

Screen 3

Al snel blijken de goden een ernstige vergissing te hebben begaan: de Brats hebben helemaal geen verstand van loltrappen. Wat de goden ook verzinnen, ze zitten maar wat voor zich uit te staren en de wereld begint uit elkaar te vallen. De brokstukken zweven als eilandjes door de lucht en er is niemand die er iets aan kan doen. Of toch wel? Er is gelukkig toch nog een menselijke overlevende, Phlox. Zij ontdekt dat Brats ontzettend veel lol beleven aan onder hun gat getrapt te worden, racen, gevaar en naar muziek luisteren of dansen. Prettige bijkomstigheid is dat Brats die het naar hun zin hebben, zwaartekracht genereren.

Screen 2

Jij bestuurt dus Phlox (in third person view) en je trekt de wereld rond om Brats te zoeken en onder hun kont te schoppen of muziek voor ze te maken. Je kunt ze verder uitnodigen voor een race met een auto, boot of vliegtuig, of je kunt ze het gevoel geven dat ze in gevaar zijn. Alles om ze blij te maken, want daardoor komt de zwaartekracht terug. Hoe je dat doet is helemaal aan jou, al ben je natuurlijk beperkt door de dingen die je op dat specifieke stukje aarde kan vinden. Al snel vallen er echter door de terugkerende zwaartekracht complete koelkasten en andere voorwerpen uit de lucht, en op hogere levels zelfs complete bruggen en gebouwen. Onderdelen daarvan kun je verzamelen om allerlei voertuigen te bouwen of bij automaten te ruilen voor weer andere onderdelen. In het begin van het spel moeten je voertuigen voldoen aan vooraf opgestelde bouwplannen, bijvoorbeeld een roer en twee ventilatoren. Later in het spel kom je in een soort sandbox-mode en kun je helemaal zelf bepalen hoe je voertuig er uit komt te zien en welke onderdelen je erinstopt.

Screen 1

De voertuigen heb je nodig om andere eilanden te bezoeken, zowel in de lucht als omgeven door water. Overigens zijn ook op de zeebodem Brats en onderdelen te vinden en zijn er ook binnenlocaties te bezoeken. De ontwikkelaars beloven bovendien dat de seizoenen invloed hebben op de gameplay en bijvoorbeeld de bestuurbaarheid van de voertuigen, maar hoe dit precies in zijn werk zal gaan is nog onduidelijk. Cargo staat gepland voor begin 2011. Het klinkt in ieder geval volslagen maf en erg bijzonder en de persoon die de demonstratie gaf leek er veel plezier in te hebben.