True Crime

Kevin (KoosyNL)

Na het succesvolle True Crime: Streets of LA uit 2003 en het geflopte tweede deel uit 2005 werd het erg stil rond deze gameserie. Activision heeft inmiddels bekendgemaakt dat de gamestudio United Front Games, bekend van de vrolijke racegame Modnation Racers, bezig is met de langverwachte terugkeer van deze gangstergame. True Crime neemt de speler mee naar de gewelddadige onderwereld van Hong Kong.

True Crime

Hong Kong-actie
True Crime laat zich het best vergelijken met een actiefilm uit Hong Kong. Het spel haalt duidelijk haar inspiratie uit films met Jackie Chan en natuurlijk de John Woo-films. Er is veel aandacht voor vuistgevechten, terwijl je op spectaculaire wijze de interactie kunt aangaan met objecten uit de omgeving. ‘True Crime' bevat volgens de ontwikkelaars drie centrale elementen: gevechten, schieten, en rijden in dikke auto's.

Het verhaal van True Crime gaat over Wei Sheng, een beginner in een criminele Triade. Wei moet van alles doen om te overleven, zijn criminele bazen te dienen, maar boven alles niet opvallen Wei Sheng is namelijk een politieagent die undercover de criminele wereld van Hong Kong infiltreert. Tijdens de presentatie kregen we verschillende aspecten van game te zien. Zo opende de missie met een stukje rijden in een auto. Het was nacht en de stad oogde vrij leeg. Een opvallend detail is dat alle wagens, net als het echte Hong Kong, links rijden. De stad oogde sfeervol met veel neonverlichting, en er was veel detail voor subtiele verrijkingen, zoals kabels, oude schuurtjes en verkoopkraampjes.

True Crime

Contextgevoelig
Wei Sheng is niet een agent die thuis hoort achter een bureau. Deze harde undercoveragent kan vechten als geen ander. Hoewel de kunstmatige intelligentie van de tegenstanders, ze reageerden vrij langzaam, te wensen overliet, wist men de gevechten in True Crime wel op overtuigende wijze neer te zetten. Alle gevechten en handelingen zijn namelijk contextgevoelig. Hierdoor kan Wei Sheng goed gebruik maken van de omgeving. Een hoofd kan tegen een ventilator geduwd worden, vijanden kunnen in prullenbakken gesmeten worden en je kunt iemand zijn gezicht verbouwen tussen de deur van een kast. Bovendien beschikt Wei Sheng over enkele grove finishing moves, waarbij een arm over de schouder kan worden gelegd om deze vervolgens te breken. Ook het bekende knietje boven op de neus van de tegenstander en het verbrijzelen van een knie behoren tot de mogelijkheden om vijanden uit te schakelen. De gevechten lijken op dit moment het meest indrukwekkende aspect van True Crime te zijn.

Schieten
Naast de handgevechten is het in True Crime ook mogelijk om iemand onder schot te nemen. Omdat Wei Sheng niet altijd beschikt over een pistool, is het mogelijk om een vijand van achteren te overmeesteren, zijn wapen af te pakken en hem vervolgens in zijn been te schieten. De mogelijkheid om vijanden in hun ledematen te schieten is één van de belangrijke aspecten van het schietsysteem. United Front Games wil nog niet laten weten waar het allemaal voor zal dienen, maar je kunt je voorstellen dat sommige opponenten levend gevangen moeten worden voor de Triadebazen. Een andere mogelijkheid is dat vijanden ‘gemarteld' kunnen worden, al zou dat wel behoorlijk ver gaan. Tijdens de getoonde missie moest Wei Sheng samen met een gijzelaar ontsnappen uit een warenhuis vol schietende vijanden. Wat opviel was dat de game gebruik maakt van een vorm van automatisch richten. Het mikpunt richt enigszins vanzelf op een vijand.

True Crime

Voorlopig oordeel
De naam True Crime is besmeurd door het tweede deel uit de serie, maar met de nieuwe True Crime lijkt de gangstergame de smet uit het verleden van zich af te schudden. De ontwikkelaars zullen echter wel alle zeilen bij moeten zetten om zich te ontdoen van het imago als GTA-kloon. De minimap werkt niet in hun voordeel, maar het unieke vechtsysteem is een stap in de goede richting.

Door: Robert Hoogendoorn - Novum ©